Rembrandt és a holland arany évszázad festészete

2014.11.19.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Önarckép, 1628/29, Alte Pinakothek, München - Fotó: Szépművészeti Múzeum

A 17. századi holland művészet rendkívül gazdag időszakának tárlata nyílt meg a Szépművészeti Múzeumban.  Az 1600-as évek holland művészetét ilyen átfogóan még soha nem láthatta a magyar közönség. A kor legnagyobb mestere, Rembrandt köré szerveződő kiállítás számos alkotóval reprezentálja a kor változásait. Hollandia megszületésének fontos eseményei kaptak helyet a kiállítás első szakaszában, úgy mint a nagy felfedezések, a függetlenségi harc és a tengeri csaták. Ezen küzdelmek sikerei vezető nagyhatalommá tették Hollandiát és biztonságot, jólétet eredményeztek: városiasodás, fellendülő kultúra, kereskedelem, virágzó tudományos élet. Volt lehetőség az élet élvezetére és ezt a békés, pár évtizedig tartó hangulatot idézik meg a gyönyörű festmények. 

Hendrick Avercamp: Téli táj korcsolyázókkal 1610–1615 körül Budapest, Szépművészeti Múzeum - Fotó: Szépművészeti Múzeum

A második szekció a portréfestészeté, a gazdag polgárok képmásaitól kezdve a tanulók csoportképein át a meghitt családi portrékig. A festészet ezen ága rendkívül igényelt műfaj lett és kimagaslóan képzettek voltak benne a mesterek. Akkoriba a festmények 1/5-ét képmások tették ki.

Aert Pietersz: Dr. Sebastiaen Egbertsz. anatómai leckéje, 1603 Amszterdam Museum - Fotó: Szépművészeti Múzeum

 A meggazdagodás erőteljesen kihatott az emberek életmódjára, gondolkodására, a korai kapitalizmus kora ez. A bőséget, a földi javakban való dúskálást kitűnően ábrázolják Willam Kalf és Pieter Claesz csendéletei. A természet gyümölcseit megörökítő festmények mellett azonban megjelennek a múlandóságra, pazarlás veszélyeire figyelmeztető vanitas képek is. „Jólétben légy előrelátó!”- üzeni Jean Stean.

Jan Davidsz. de Heem: Csendélet gyümölcsökkel, homárral és aranyozott ezüstkehellyel,1665-72 Stockholm, Nationalmuseum - Fotó: Szépművészeti Múzeum

A függetlenségi harc a reformáció jegyében folyt, a katolikus egyházat az elnyomás jelképének tartották. A református templomokból a szobrokat és képeket eltávolították, így a vallási témák ábrázolása az otthonok falán kapott helyet. A bibliai témák humanizálódása igazán Rembrandt műveiben valósult meg és igen meghatározóvá vált. A mester egész életművét végigkíséri a fény-árnyék problematikája. Új utakat keresett a festési technika terén is, amit korának társai „durva” jelzővel illettek. Kifejező, közvetlen, elementáris stílusa óriási hatással volt kortársaira és az utókorra, ezért az egész kiállítás köré szerveződik.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Bűnbánó Szent Péter, 1631 Jerusalem, Israel Museum - Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fontos szekció a városi életet megjelenítő festmények csoportja,  melybe Vermeer három alkotása: a Geográfus Frankfurtból, az Asztronómusa Louvre-ból,  A katolikus hit allegóriája pedig a New York-i Metropolitan  Museumból érkezett. Ezek a festmények még soha nem voltak kiállítva Magyarországon. A közoktatás volt az egyik legelőremutatóbb Hollandiában, hisz egyedi módon Európában, szinte mindenki tudott írni-olvasni. A városi élet mellett nagy hangsúlyt és tiszteletet kapott a vidéki, paraszti élet is, ami szintén nem volt jellemző a kontinens többi részére. Hollandia mindenhol, és az élet minden területén egyenletes fejlődést mutatott.

Johannes Vermeer: Az asztronómus,1669 Párizs, Museé du Louvre - Fotó: Szépművészeti Múzeum

A kiállítás gyönyörű tájképekkel zárul, fantasztikus felhőkkel, homokdűnékkel, téli, vízparti és erdei tájakkal, köztük Jakob van Ruisdael és Albert Cuyp képeivel. Az erős nemzeti érzés táplálta a hazai táj iránti vonzalmat, valamint az a keresztény gondolat, miszerint Isten üzenete a természetben rejlik.

Jacob Isaacksz. van Ruisdael Esti táj: szélmalom pataknál 1650 London The Royal Collection Trust - Fotó: Szépművészeti Múzeum

A megrendelések tömege állandó munkát és megélhetést biztosított a mesetereknek, a században mintegy 3000 holland festő dolgozott, akik közül a Szépművészeti Múzeum a legjobbakat szerepelteti. A kiállítás kihagyhatatlan, valamelyik hétvégébe mindenképp bele kell, hogy férjen február 15-ig! 

 

 

Balogh Adrienn Beáta belsőépítész, enteriőrtervező munkája az a Budapest belvárosában nemrég megnyílt H2O Budapest iroda, amelynek formája két fő irányvonalat ötvöz: a meeting studio és az open-office koncepciójáét.

Gáspár Bonta belsőépítész, designer rögtön meglátta a szépséget a budai ingatlanban, a feladat az volt, hogy mindezt fel is tárja a történelem rétegei alól. A végeredmény egy barátságos hangulatú, modern otthon lett.

A nemzetközi szinten elismert divattervező új területeken is kipróbálja alkotói kreativitását a divat mellett. Milyen tervei vannak? Miről szól regényének második kötete? Náray Tamással budapesti szalonjában beszélgettünk.

A jövő építészete nem uralja a természetet, hanem alárendeli magát neki, így kihasználva az előnyeit: a fenntartható építészet integrálódik a természetes környezetbe és kiegyensúlyozott kölcsönhatásban él vele.  

Képes adatbázis ajánló

Derry Stúdió, 2006

Derry Stúdió, 2006

Forrás: 
X6 Galéria