Velvet Chemistry - interjú Vágó Rékával

Szerző: 
2016.09.01.
Vágó Réka

Összetett vonalak, lágy formák, szebbnél szebb bőrök, kifinomult kompozíciója a REKAVAGO, ahol a cipő nem pusztán használati tárgy, hanem kifinomult eszköz. Kozmopolita látásmódját természetes frissességgel, és határozott nőiességgel ötvözi munkájában. Szakértelmének szerves része több évtizedes táncos múltja, ami a cipők formáján túl, azok hordhatóságában is megjelenik.

Néhány hete nyílt meg a Velvet Chemistry. Gyakori eseménynek számít, hogy több fiatal divattervező, több márka közös üzletet nyit?

Van már rá példa, nem a miénk az első ilyen bolt Budapesten. A kihívás az volt a számunkra, hogy hogyan rakjuk úgy össze, hogy más legyen, mint a többi. Igyekeztünk egy olyan válogatást létrehozni, ami egyedülálló, prémium márkákkal, amelyek már a nemzetközi piacon is ismertebbek, akikkel folyamatosan együtt lehet dolgozni.

A másik, hogy együttműködjenek a márkák, legyen meg a kémia és be tudjunk tenni melléjük a nemzetközi márkákat is. Nagyon fontos szempont volt a bolt létrehozásánál, hogy a szolgáltatás terén is olyat tudjunk nyújtani, ami még hiányzik itthon. Amikor bejön egy külföldi vagy egy magyar vásárló, akkor nagyon profi kiszolgálást kapjon, pont annyit foglalkozzanak vele, amennyire neki szüksége van. Van olyan vevő, aki azt szereti, ha hozzá se szólnak, van olyan, aki azt szereti, ha mindent elmesélnek neki a boltban és ezt a mi eladóink fel tudják mérni és ennek megfelelően kezelik az ügyfeleket. Vagy be tudjuk kérni azokat a modelleket, amik még hiányoznak. A lényeg, hogy egy olyan hangulatú üzlet legyen, ahova szeressenek visszajönni az emberek. 

A designer szakmában látható egy viszonylag új trend, hogy a korábban elkülönült szakmák határai átjárhatóvá válnak, vannak, akik az épületeikről voltak ismertek és most cipőket terveznek, másokat a divat világában ismertünk meg és bútorokkal, tárgyakkal jelentkeznek. 

Alapvetően egy designer, ha jó designer képzésben vesz részt, akkor a jó probléma megoldáshoz kap eszközöket. A designer az, aki megoldja a problémákat. Megfogalmazza őket és választ ad rá. Temérdek workshopon vettem részt, ami nagyon érdekes volt. Egyik alkalommal egy finn designer elmesélt egy esetet; arra kérték meg, hogy egy szálloda lobbijának a kialakítását tervezze meg. Az volt a baj, hogy iszonyú nagy sor volt a recepciónál és rosszul nézett ki az egész, hogy nem működik, pedig akkoriban terveztették újra egy sztár építésszel. Ő azt csinálta, hogy nem a design-nal foglalkozott, hanem a folyamatokkal. Megvizsgálta, hogy miként működik a szálloda. Rájött, hogy a probléma az, hogy a bejelentkezés és a távozás folyamata időt igénylő, másrészt nincs elég szék a lobbiban. Senkinek nem tűnt fel, hogy van három design szék, de kellene még tizenhárom, mert akkor nem a recepció előtt sorakoznának az emberek, hanem ülve várnának a sorukra. Tehát egy designer így dolgozik. És az bármi lehet. Lehet az egy bolt kialakítása, a működési elve, ezt is jól kell megtervezni. Ha szakosodok valamire, annak az is a magyarázata - én cipőtervező vagyok, valószínűleg ebben vagyok a legjobb -, hogy mondjuk ez az a méret, a befoglaló forma, amiben jól látok.

Velvet Chemistry - Fotó: Szalontai Zsombor

Ez az anyag, amihez nagyon jól tudok hozzányúlni, tudom, hogy mitől lesz kényelmes a cipő. Ugyanakkor egy designer, mivel kreatív ember, és van lehetősége arra, hogy most már más dolgot is kipróbáljon, hát bolond lenne nem kipróbálni! Ma már olyan technológiai lehetőségek vannak, hogy ha valaki számítógéppel tervez 3D-ben épületeket, csak a méretarányok változnak, és máris ott vagyunk a cipőnél, egy táskánál, vagy egy bútornál. Ettől függetlenül nyílván nem lesz cipőtervező, hogy ő is csinált egy-két cipőt, de egy izgalmas tárgy jött létre. Ezek inkább kirándulások, újdonságkeresések. Imádok cipőt tervezni, de amikor az ember mondjuk harminc éve cipőt tervez – én még csak tizenhárom éve tervezek –, akkor kell az izgalom az életébe, és mondjuk egy autótervezés, egy ékszertervezés az pont egy ilyen kaland.

Velvet Chemistry - Fotó: Szalontai Zsombor

Elég sok minden található az üzletben. Meddig bővíthető az áruház jellege?

Kreatív emberek azt szokták mondani, hogy mi szab határt a kreativitásunknak? Hát a határidő. A boltban pedig a négyzetméter szab határt nekünk. Ha betelik az összes fal, meg az összes üres terület, akkor nem tudunk több terméket elhelyezni. Ezzel együtt kell egy rendező elv egy bolton belül. Tudnunk kell, hogy mit szeretnénk kínálni. Kell, hogy legyen egy logikai fonal, amire fölfűzzük az egészet, azt hogy miért van bent egy fa szobor a boltban, vagy miért vannak bent pont ezek a ruhák.

A megnyitó után fogalmazódott meg bennem és nem tudom jó kifejezés rá, hogy az anyukája, a háziasszonya vagy a Velvet Chemistrynek, mintha több érdekelne belőle a létrehozásánál?

Mindig ilyen zsizsegő, közösségi ember voltam.  A szüleim rengeteget tudnának sztorizni erről. Például, hogy hogyan tanítottam meg szülni a gyerekeket az óvodában. Amikor az öcsémet várta anyu, akkor megvették nekem az „Így működik a test” című könyvet, amiben benne volt, hogy hogyan születik a baba.

Anyámnak szerzett kellemetlen pillanatokat, amikor két-három nap múlva ment az óvodába, és a szülők álltak az ajtóban. Dühösen néztek rá, hogy ők nem szerették volna még a gyereket felvilágosítani ennyire, mert a fiúk teherautót szültek, a lányok meg babát, és mindenki feküdt a földön, és tolt nagyokat. Az előadói és szervezői képességeim mit sem változtak azóta.

A viccet félretéve, nagyon szeretem, amikor együttműködések jönnek létre, több területről érkező ember dolgozik együtt. Valahogy nekem ez egy energiaképző erő. Szeretnék majd egy saját flagship store-t is a márkámnak, de azt látom, hogy jól működik az, amikor több kreatív ember van egy helyen. Ennek is vannak nehézségei, mert azért sok kreatív ember egy helyen, az olyan, mint sok nő egy helyen.

img_5310.jpg - Fotó: Szalontai Zsombor

Milyen az, amikor sok nő van egy helyen, az nem jó?

Amikor sok nővel dolgozol együtt, akkor kell, hogy legyen egy férfi a csapatban, kell a másik energia. Ez ugyanolyan, hogy van sok kreatív ember, a kreatív energiáival, és kell még egy ember, aki nem kreatív, hogy kicsit helyrebillentse a dolgokat. Ez tényleg így működik. Most nem én vagyok a mérleg másik oldala, hanem (Arany-Tóth) Andris kollégám. Ennek a boltnak az előzménye az 581 Designer Pop Up Store volt, ami egy 1.0-ás változata volt, mert ott tényleg csak összeraktuk, amink volt, nem tudtuk mi kialakítani a teret, de az is teljesen jól működött.

Arany-Tóth András és Vágó Réka - Fotó: Szalontai Zsombor

Amikor buszon, villamoson vagy metrón utazom, gyakran nézegetem a nők lábát. Tornacipő, szandál, ahogy így nyáron szokás, de nagyon sok figyelemre méltó nőt látok magas sarkú cipőben, akiknek a többsége, a cipő orrában összegyűrt lábujjakkal viseli az ácsorgás kényelmetlenségeit. Számomra elképzelhetetlen, hogy férfiként ilyesmit kényszerítsek magamra, a nők hogyan vannak ezzel?

A nők sokkal könnyebben kötnek kompromisszumot annak érdekében, hogy egy olyan bármit megvegyenek, ami egy kicsit is kényelmetlen, de szerintük szép. A férfiak biztos nem teszik meg ugyanezt, azt veszik meg, ami kényelmes. Egyébként kimondtad a választ: meg kell tanulni magadnak vásárolni. És mi erre odafigyelünk az üzletben, amikor kiszolgálunk valakit. Mi neked nézzük a cipőt. Nem egy cipőt nézek, amit el akarok adni, és rád tukmálom, hanem megnézzük, hogy neked milyen formájú a lábad, milyen alkalomra kell, milyen terhelésre, mennyi ideig lesz rajtad, hogy akarod hordani, és akkor arra találjuk meg a megfelelő cipőt. Akkor az egy olyan modell lesz, ami nem fog problémát okozni. Az, hogy utána te mit kezdesz ezzel a tudással, az már a te dolgod. Mindenkinek meg kell tanulnia, hogy ő hogyan működik, és mire van szüksége. Két 38-as láb között is van legalább négy-öt olyan méretbeli eltérés, amitől ugyanaz a cipő nem lesz jó nekik. Mert más a rüszt magassága, más formájú a lába, más hosszúságú a lábujja, ez egy puzzle, nagyon sok összetevője van, és addig kell tologatni az egyes elemeket, amíg összeáll a kép. Egy profi bolt ezt nyújtja.

Van olyan a női cipőkben, hogy most konkrétan ez a divat? Annyi féle stílus, irányzat látható, te nyomon bírod követni?

Abszolút. Én női divatcipőket csinálok. Nekem azért is fontos, hogy kövessem a divatot, mert a vásárlóim is követik és a kollekciónak, a cipőnek passzolnia kell a ruházathoz. Ugyanakkor vannak olyan színek, modellek, fazonok, amik nagyon időt állóak, szinte klasszikus, amolyan örök darabok. Ha valaki vigyáz a cipőire, meg több pár cipője van, és azokat felváltva viseli, akkor sokáig hordhatók ezek a darabok. Van a női divatban egy nagyon rafinált húzás, hogy megveszel egy nagyon trendi darabot, hordod egy szezonon át, utána elrakod a szekrénybe, és kb. olyan öt év múlva előveszed, akkor megint divatos lesz. Ha vigyáztál rá, akkor újra hordhatod, és egy retro cipő lesz belőle, ami megint menőnek számít. Van egy ilyen ciklikussága a divatnak. A férfidivatban is működik ez, de ott valahogy mindig egy kicsit kevesebb trend van, mint a nőiben. A nőiben hat-hét irányvonal működik egyszerre, a férfiaknál meg, mondjuk legfeljebb három.

Velvet Chemistry - Fotó: Szalontai Zsombor

Én azt látom a divatban, hogy van egy fő csapásirány, ami egy nagyon széles skála, amin több kisebb irányzat is létezik. Ezt közvetítik a magazinok, a különböző divat médiumok, és ebből lesz valóban a divat, amit utána felvesznek az emberek. Van egy nagy változás, hogy egy picit talán többet gondolkodnak. Jó nekem ez, hogyha megveszem, és ezt veszem fel? Az, aki high fashion ruhákra költhet, az csak egy nagyon szűk rétege a vásárlóközönségnek. Kim Kardashiannak is van rossz napja, amikor sportcipőben van. Ne legyen az az illúziónk, hogy ő egész nap szűk nacikban és tűsarkú cipőkben rohangászik. Arra minden embernek szüksége van, hogy legyen olyan öltözéke, amiben bárki lehet, királylány, hercegnő, sexy lady, és szükség van arra is, hogy legyen olyan ruhája, cipője amiben kényelmesen, jól érzi magát, mégis nőies, vagy olyan, amilyen akar lenni.

 

Balogh Adrienn Beáta belsőépítész, enteriőrtervező munkája az a Budapest belvárosában nemrég megnyílt H2O Budapest iroda, amelynek formája két fő irányvonalat ötvöz: a meeting studio és az open-office koncepciójáét.

Gáspár Bonta belsőépítész, designer rögtön meglátta a szépséget a budai ingatlanban, a feladat az volt, hogy mindezt fel is tárja a történelem rétegei alól. A végeredmény egy barátságos hangulatú, modern otthon lett.

A nemzetközi szinten elismert divattervező új területeken is kipróbálja alkotói kreativitását a divat mellett. Milyen tervei vannak? Miről szól regényének második kötete? Náray Tamással budapesti szalonjában beszélgettünk.

A jövő építészete nem uralja a természetet, hanem alárendeli magát neki, így kihasználva az előnyeit: a fenntartható építészet integrálódik a természetes környezetbe és kiegyensúlyozott kölcsönhatásban él vele.  

Képes adatbázis ajánló

Szász György: Best of Alexandria, 2013

Szász György: Best of Alexandria, 2013, installáció

Forrás: 
Molnár Ani Galéria