Különvélemény: a H&M és Wes Anderson közös karácsonyi kisfilmje

Wes Anderson x H&M

Hétfőn szinte bombaként robbant a hír az interneten: a svéd márkaóriás ezúttal Wes Anderson világhírű filmrendezővel kollaborált a karácsonyi kampányfilmük elkészítéséhez.

Látva az Andrássy út fényeit, a belvárosi adventi vásárokat és ma reggel a saját munkahelyem karácsonyi díszeit, azt hiszem kezdem feldolgozni a hírt: közeleg a karácsony (és igen, a nyár elmúlt). Évről évre meglepődöm magamon, micsoda érdektelenséggel tudom fogadni eleinte a karácsony közeledtét, ám Wes Anderson nagyon Wes Andersonos és nagyon karácsonyos filmje kimozdított ebből az apátiából. Mindamellett, hogy a film bájos és tele van a rendező imádott és összetéveszthetetlen stílusjegyeivel, az andersoni vizuális világ szempillantás alatt felismerhető elemeivel (szimmetria, retro hangulat, színvilág és persze a főszereplő Adrien Brody), a tudat, hogy milyen célból készült, és a képernyő sarkában megbúvó H&M logó mégis a szívembe mart.

Nem ez az első alkalom, hogy Wes Anderson a divatipar közelében forgatott. 2013-ban mutatták be a Castello Cavalcanti című rövidfilmjét, amelyet a nagy múltú Prada divatház finanszírozott. A 8 perces film kedves világa Frederico Fellini munkássága előtt tisztelgett, felelevenítve a híres La Dolce Vita, valamint az Amarcord című klasszikusok egy-egy jelenetét. A bemutatást követően felpezsdült némi vita a film körül. Művészeti támogatásról, vagy reklámról van szó? - leginkább ez a kérdés foglalkoztatta a nagyérdeműt. A Prada logója mindössze kétszer villant fel a filmben: egyszer az elején, másodszor pedig a főszereplő autóversenyző ruháján. Reklámcélból adakozott-e a divatház, vagy sem, rendkívül elegánsnak tartom a megoldást, hiszen a film nem a divatházról szól, nem tolakodik az arcunkba és nem üvölti bele nagy erővel: vásárolj! Ehelyett nagyvonalúan annyit mond: a Prada szponzorálta Wes Anderson kisfilmjét, amely ráadásul olasz filmtörténeti hagyományokat ápol. 

PRADA presents "CASTELLO CAVALCANTI" by Wes Anderson

2015-ben már nyilvánvaló volt a reklámcélú együttműködés. Wes Anderson és Roman Coppola rendezésében egy háromrészes reklámfilmet láthatott a közönség, amely a Prada Candy nevű parfümjét és a hozzá kapcsolódó életérzést hirdette. Vegyél Candyt, mert Candy bájos és kacér, Candy elegáns, ráadásul ultramenő, mert Wes Anderson és Roman Coppola rendezte meg az azt hirdető világot, amiben már-már szeretnél a fejed búbjáig elmerülni, ahogy a Moonrise Kingdom, vagy a Royal Tenenbaums világában is szeretnél nagyokat fürdőzni. 

PRADA CANDY: Episode 1 by Wes Anderson & Roman Coppola

Mindezek után a hátamon feláll a szőr attól, hogy a H&M elpocsékolja az andersoni életérzést. Túl sok, ugyanakkor túl kevés, túl egyértelmű, túl tolakodó és túl késő. Számomra ambivalens az érték, amelyet a szóban forgó karácsonyi reklám képvisel. Egyfelől elvitathatatlan tőle a Wes Andersontól megszokott vizuális élmény, amelynek egyik zsenialitása abban rejlik, hogy az otthonosság, az ismerősség érzését nyújtja. Másfelől viszont visszatetsző, hogy ezt az otthonosság érzetet épp karácsonykor, a Prada után, ráadásul erőszakosan akarja velem megetetni pont az a márka, amely családokat szakít el egymástól, az etikusságnak és a méltányosságnak a csíráját sem hordozza magában. Több mint tíz éve dolgozom a divatszakmában. Tanítom a fast fashion üzleti modelljét. Mégis, még ma is megdöbbenek azon, mekkora hatalma van a H&M-nek (és álszent volnék ha azt mondanám, felettem nincs hatalma). Ugyanis, amikor megláttam a karácsonyi kampányfilmet bemutató első szalagcímet, az volt az első kérdésem: mégis hány nyomorult sorsú ember által gyártott, kétforintos pólót kellett eladni ahhoz, hogy Wes Anderson rendezésében, Adrien Brody főszereplésével forgassanak le egy egyébként - be kell ismernem - gyönyörű, bár kissé klisés reklámfilmet? Imádom is és utálom is. És tessék, beszélek róla, írok róla, a foglalkozás végül is elérte a célját. 

Come Together – a film directed by Wes Anderson starring Adrien Brody – H&M

 

Leírhatatlanul mesés volt Náray Tamás tavasz-nyár 2016 kollekciójának, a Rose de Maquillage-nak a bemutatója, amely már a tavasz illatát, színeit idézte. Összefoglaló Náray Tamás rajzaival.

Metcalf Éva munkái egyszerűen magával ragadóak, az anya-lánya szettek sugároznak a gondoskodástól. Egyszerű,  kifinomult, divatos és kényelmes viselet mindkét lánynak, melyek itthon is elérhetőek.

Nora Sarman legújabb, 2017-es tavasz/nyári kollekciója Aphroditének, a nőiesség ősi istennőjének madarát idézi. A ruhákon finoman megjelenő madártoll és galamb motívumok, valamint a fehérneműk által inspirált gyönyörű csipkerészletek teszik igazán különlegessé az álomba illő ruhakölteményeket.

Egy újabb tavaszi szezon indult el és újabb mesés divattrendeket hozott. De vajon melyek a szezon legjobb trendjei a kifutón látott kollekciók alapján? Jurik Fanni, a Mod'Art International Hungary divatiskola tervező diákja megmutatja.

Képes adatbázis ajánló

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Forrás: 
Toni and Guy