Vásárolj kevesebbet, válassz tudatosan, őrizd meg. Gondolatok a fenntarthatóságról

Adidas x Parley az óceánok tisztaságáért, jó példa a fenntartható divatra

Az utóbbi időben lépten-nyomon a fenntarthatóságról hallunk. Cikkek jelennek meg a téma fontosságáról, dokumentumfilmeket láthatunk a ruhaipari dolgozók kizsákmányoltságáról, adatokat olvasunk a környezetkárosító hatásáról. 

De vajon az átlagfogyasztó tudja-e, miről is van szó pontosan? Néha az a benyomásom, mintha nagyrészt a szakmabeliek diskurzusa volna a fenntarthatóság kérdése. Ritkán szólunk az átlagfogyasztóhoz. Helyesbítek: valahogy nem tudunk szólni az átlagfogyasztóhoz. Ez vajon a mi kommunikációnk hiányosságából adódik? Vagy mert nem tudunk elég alternatívát felsorakoztatni a fast fashion márkákkal szemben? Elgondolkodtam. Amikor még én sem tudok kikeveredni a fast fashion "bűvköréből", aki kutatom a témát és pontosan tisztában vagyok a fast fashion jelenségének ártalmasságával, illetve ismerem lépésről lépésre azt a stratégiát, amivel ezek a márkák túlfogyasztásra sarkallják a vásárlókat, akkor mit várhatunk azoktól a nem szakmabeli vásárlóktól, akik -önhibájukon kívül - fele annyira sem ismerik a piacot?

A slow fashion mozgalom jelszava

Nemrégiben egy rádiós interjúban faggattak a témában. A beszélgetés kapcsán vált világossá számomra, hogy sokan a fenntarható divat mozgalmát úgy értelmezik, mintha nekik teljesen le kellene állniuk a divatcikk vásárlásával, teljesen új szokásokat kellene magukévá tenniük ezen a fronton. És a probléma talán itt gyökeredzik: az átlagfogyasztó nem tudja teljesen kiiktatni a fast fashion márkákat, sőt, sok esetben azt sem tudja, hogy mi az. De vajon valóban a teljes szokásváltoztatást, a "káros" márkáktól való teljes elfordulást kell-e szorgalmaznunk?

A fenntarthatóság fogalma alapvetően azt jelenti, hogy úgy tartjuk fenn gazdaságunk növekedését, társadalmunk fejlődését, hogy közben nem tesszük tönkre a környezetünket és méltányos világot teremtünk a benne élőknek. Tehát a gazdasági- és társadalmi fejlődésnek, valamint a környezetvédelemnek egyszerre kell teljesülnie, csakis ebben az esetben beszélhetünk fenntartható fejlődésről.

Ez a ruha-és textilipar számára azért égető kérdés, mert ma, 2017-ben ez az iparág a második legszennyezőbb a világon, közvetlenül a kőolaj után. Ez egy döbbenetes tény. Csak Amerikában évente átlagosan 14 millió tonna ruhanemű kerül a szemétbe. A szeméttelepeken nem csak a műszálas anyagok okoznak problémát, amelyek nem bomlanak le, hanem még a természetes anyagok is, hiszen azok szöveteit is komoly vegyszerekkel kezelik, amelyek a szeméttelepen leszivárognak a talajvízbe. Arról nem is beszélve, hogy ennek a rengeteg textilnek és ruhának az előállítása is komoly ökológiai lábnyomot hagy maga után. Egy kutatás szerint ha ezt az említett 14 millió tonna ruhaszemetet sikerülne kiküszöbölni, az egyenértékű lenne 7 millió autó forgalomból való kivonásával. És ez csak egy a sok környezeti hatásból. Elképesztő mértékű túltermelés és túlfogyasztás jellemzi ezt a területet, amely két egymást generáló folyamat. Nyilvánvaló, hogy a termelői oldal nem, vagy csak nagyon nehezen változtat. Egyetlen dolgot tehetünk: megtanítjuk a vásárlókat arra, hogyan lassítsanak ők a folyamaton.

Az angol tervező, Vivienne Westwood szívügye a globális felmelegedés elleni harc. Az ő elhiresült mondata: "Buy less, choose well, make it last." Azaz vásárolj kevesebbet, válassz tudatosan, őrizd meg. Számomra azért szimpatikus ez a gondolat, mert abszolút reális követelményeket állít a vásárlókkal szemben. A divatipartól és benne a fast fashion márkáktól való teljes elfordulás ugyanis nem csak, hogy nem várható el, de nem is kivitelezhető.

Lassíts te is! - Fotó: Premier Outlet

Vásárolj kevesebbet

Az olcsó, úgynevezett "eldobható" divat azt az attitűdöt alakította ki bennünk, a vásárlókban, hogy ilyen kevés pénzért akkor is megéri, ha csak egyszer vesszük fel. Ha végiggondoljuk, hogy hány ilyen ócska holmi lapul a szekrényünk mélyén, mennyit dobtunk ki, vagy jobb esetben adományoztunk el, akkor egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy nem éri meg valóban kevesebbet, de minőséget vásárolni.

Válassz tudatosan

És ne csak a minőségre figyelj. Érdemes olyan darabokra költeni a pénzt, amelyhez semmi kétség nem fűződik az első pillanattól fogva. Amiben biztos vagy, hogy szeretni és használni fogod. Amit jól tudsz kombinálni a meglévő ruhatáraddal. És ami klasszikus, időtálló stílust képvisel. Az aktuális szezonban trendi darabok számát érdemes lecsökkenteni az időtálló ruhák javára. Még akkor is, ha "csak egy ezres". 

Őrizd meg

Az eldobható, olcsó divat arra is ránevelt minket, hogy kevésbé vigyázunk ruháinkra, hiszen azok könnyen, kevés pénzből pótolhatók. Kis odafigyeléssel pedig sokkal tovább tudjuk megőrizni kedvenc ruháinkat. Érdemes követni a ruhákba varrt kezelési útmutatót, betartani a mosási, centrifugálási és vasalási javaslatokat. Jellemző, hogy túl gyakran mossuk ruháinkat, sokan már egy viselet után is a szennyesbe dobják. Ha csak nem koszos, viseld a ruháinkat többször mosás előtt. És vedd komolyan, ha egy darab nem mosható géppel, különben tényleg tönkremegy, kinyúlik, bolyhosodik és nem fogod szeretni, hordani tovább. 

Leírhatatlanul mesés volt Náray Tamás tavasz-nyár 2016 kollekciójának, a Rose de Maquillage-nak a bemutatója, amely már a tavasz illatát, színeit idézte. Összefoglaló Náray Tamás rajzaival.

Metcalf Éva munkái egyszerűen magával ragadóak, az anya-lánya szettek sugároznak a gondoskodástól. Egyszerű,  kifinomult, divatos és kényelmes viselet mindkét lánynak, melyek itthon is elérhetőek.

Nora Sarman legújabb, 2017-es tavasz/nyári kollekciója Aphroditének, a nőiesség ősi istennőjének madarát idézi. A ruhákon finoman megjelenő madártoll és galamb motívumok, valamint a fehérneműk által inspirált gyönyörű csipkerészletek teszik igazán különlegessé az álomba illő ruhakölteményeket.

Pimaszul merész, végtelenül elegáns, kortalanul minden korosztálynak szól Náray Tamás új, 2016-17-es f/w kollekciója.

Képes adatbázis ajánló

PIAGET ROSE PASSION G0A39081

PIAGET ROSE PASSION G0A39081

Forrás: 
Piaget