MOME - Marcel Wanders Design Award díjazottak

Szerző: 
Forrás: 
MOME
2016.11.09.
Marcel Wanders és a fődíjas Márton Richárd modelljeivel - Fotó: MOME

November 4-én a nemzetközi hírű holland designer, Marcel Wanders személyesen adta át a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Design Intézetének hallgatói számára alapított díjat.

Az idei mesterszakos diplomamunkák közül egy divattervezői munka, Márton Richárd ’Elmosódott vonalak’ című kollekciója kapta a fődíjat, melyhez az ifjú alkotó 1.500 Euro pénzdíjat is átvehetett. További öt, frissen diplomázott designer is elismerésben részesült kreativitiásáért, tehetségéért és innovatív szemléletéért. Az ugyancsak divat- és textiltervezés szakon végzett Szabó Zsuzsanna, illetve négy formatervező művész, Morvay Máté, Horváth Viktor, Császár Róbert és Bányai Csaba.

Marcel Wanders és a díjazottak - Fotó: MOME

Marcel Wanders a róla elnevezett design stúdió és nemzetközi luxus brand tulajdonosa, valamint a MOOOI luxus világmárka alapítója és kreatív igazgatója (2001), aki a 2008-as Design Hét Budapest sztárelőadójaként már járt a MOME-n. Azóta is közeli kapcsolatban maradt a hazai designszférával, és most visszatért az egyetemre az általa alapított díj kapcsán, melynek célja a pályakezdő, magyar tervezők támogatása.

Fődíj: Márton Richárd – Divat- és textiltervezés: Elmosódott Vonalak (öltözködési formaterv)

Márton Richárd – Divat- és textiltervezés: Elmosódott Vonalak (öltözködési formaterv) - Fotó: MOME

A mestermunka a nosztalgia pszichológiai struktúrája alapján épül fel. A jelent szimbolizáló forma felületének egy-egy pontja minden darabon szétbomlik, és a bomlás által felszabaduló felületen minden esetben virágot hoz valami, aminek a formai inspirációja a személyes múltban található. Így az egyes modellek két különböző idősík metszeteként jönnek létre.

(Konzulens: Szűcs Edit; témavezető: Remete Kriszta)
 

További díjazottak

Szabó Zsuzsanna – Divat- és textiltervezés: Transition (jelmez központú performansz)

A földön semmi sem állandó, minden folyamatosan változik. Ez a performansz ennek vizuális nyomait helyezi fókuszába. Az anyagot megmunkáló személy létrehoz egy testet borító burkot, majd lebontja és újrakezdi a munkát. Ez a monoton művelet ismétlődik többször, mialatt az anyag folyamatos és dinamikus változásokon megy keresztül, a teljes leroncsolódásig. A középpontban mindvégig a matéria látható memóriája áll.

Szabó Zsuzsanna – Divat- és textiltervezés: Transition (jelmez központú performansz) - Fotó: MOME

(Konzulens: Kele Ildikó; témavezető: Szűcs Edit)

Morvay Máté – Formatervező művész: Szoba a szabadban (formaterv)

A tervezés célja volt az erkély minél nagyobb fokú integrálása az élettérbe, hogy a lehető legnagyobb mértékben járuljon hozzá a belvárosi lakások élhetőbbé tételéhez. A végleges terv egy részben automatizált, moduláris növénytároló rendszer, mely lehetővé teszi a különböző méretű erkélyek ideális kihasználását a lehető legkevesebb hozzáértéssel, idő és energia befektetésével.

Morvay Máté – Formatervező művész: Szoba a szabadban (formaterv) - Fotó: MOME

(Konzulens: Juhász István; témavezető: Pais Anna)
 

Horváth Viktor – Formatervező művész: Nefelejcs mező (mobil applikációterv)

A diplomamunkámban az elmúlt évtizedek digitális forradalmának az emlékőrzésünkre gyakorolt hatásainak vizsgálatán indultam el. Az emlékeink gondozásának egyre gyakoribb hiánya és a társas kapcsolataink virtualizálódása ösztönzött a mestermunkám tervezésében. A Nefelejcs Mező egy organikus emlékőrző és visszaidéző alkalmazás. A Mezőbe ültetett emlékeink gondozása, megosztása által könnyen kereshető nefelejcseket növeszthetünk, amik segítenek jobban megérteni saját magunkat, és vezetnek el oda, ahol a saját és másokkal közös emlékeinket a valós térben élhetjük át újra.

Horváth Viktor – Formatervező művész: Nefelejcs mező (mobil applikációterv) - Fotó: MOME

(Konzulens: Cosovan Attila; témavezető: Pais Anna)

 

Császár Róbert – Formatervező művész: Autonóm targonca (járműterv)

Az autonóm autók fejlődésével, a járműgyártás más ágaira is hatással van ez a technológiai ugrás. Az árumozgatás területén az önműködő targoncák alkalmazása kiemelten fontos a balesetek elkerülése szempontjából, illetve hatékonyságuk is kedvezőbb a hagyományos modellekkel szemben. A mestermunkám kifejezetten ennek a technológiának az előnyeit figyelembe véve tesz javaslatot egy sokoldalú, autonóm targoncára.

Császár Róbert – Formatervező művész: Autonóm targonca (járműterv) - Fotó: MOME

(Konzulens: Lenkei Balázs, Németh Gábor; témavezető: Scherer József)

Bányai Csaba – Formatervező művész: Fesztivál szállás (formaterv)

Mestermunkám témája egy zenei fesztiválokra szabott szálláshely. Ez a kétszemélyes bungaló a látogatók azon rétegének szól, akik a hagyományos sátras kempingeknél komfortosabb szállást keresnek, ahol ágyban alhatnak és biztonságban tudják az értékeiket. A megszokottnál magasabb kényelmi szint mellett a szerkezet megfelel a fesztiválok sajátos ideiglenes építészeti szempontrendszerének is. Strapabíró, szélsőséges időjárási viszonyok között is védi lakóit, gyorsan szerelhető és bontható, továbbá praktikusan szállítható és tárolható.

Bányai Csaba – Formatervező művész: Fesztivál szállás (formaterv) - Fotó: MOME

(Konzulens: Pozsár Péter; témavezető: Vető Péter)

 

Budapesten az eddigiektől gyökeresen eltérő, új lakóformát és az ezzel együtt járó, a szárazfölditől eltérő vízi életmódot álmodott meg Vági Oszkár és Cserháti Csinszka. 

Az organikus építészet fantasztikus példája az amerikai Kendrick Bangs Kellogg építész által tervezett ház Joshua Tree közelében.

 

Az idei évben, 2017-ben az iF Design Award-on kívül a KAZA Concrete TRE háromdimenziós, rendkívül dinamikus, hatszögletű csempecsaládja elnyerte a ' Design Award Winner 2017 Platinum díjat is. Nem is csodáljuk!

Az ipari méretű tömegtermelésre szakosodott, az innovációra és a tervezésre dollármilliókat fordító szemüveggyártó óriásmárkák mellett szinte lehetetlen labdába rúgnia egy mindössze néhány (de annál lelkesebb) főt számláló magyar cégnek.

 

Képes adatbázis ajánló

NQ801

NQ801

Forrás: 
Novo Quadratum