Zwana - A pangolin technika úttörője

Zwana ékszer - Fotó: Széll Gábor

Zsana elemi erővel vonzódik az ékszerekhez, s készíti őket, olyan egyedi technikával, mint senki más! Különleges és bonyolult módszere miatt, egyelőre nem kell attól tartania, hogy bárki is másolná a termékeit.

 

Minek a függvénye, hogy éppen milyen típúsú ékszerrel állsz elő?

Az mindig változik, hogy konkrétan mit csinálok, de azt gondolom, a lényeg mindig ugyanaz. Persze a pillanatnyi hangulatom, vagy az az irány, amit éppen vesz az életem, természetesen tükröződik a munkáimban. Az évszakok is befolyással vannak arra, milyen színeket használok. Amikor jön a tél, minden sötétebb és komorabb, olyankor jön a visszahúzódás időszaka. A törzsi vonal a szívem csücske, nagyon szeretem. Ha végignézem a saját ékszereimet, mármint azokat, amiket összevásároltam az  évek folyamán, akkor azt veszem észre, hogy nagyon nagy része ilyen hangulatú.

Zwana ékszer - Fotó: Széll Gábor

A vonzalmam az ékszerekhez gyerekkori, de igazán mégis akkor éreztem meg, hogy ezt a vonalat szeretném követni, amikor megismertem a népvándorlás kori tárgykultúrát, később pedig az indiai és az afrikai ékszerek fogtak meg, a törzsi dolgok. Ezeknél a népvándorlás kori ékszereknél a fémművesség volt a domináns, hihetetlenül részletgazdagok voltak, s engem annyira érdekelt az, hogy mégis hogyan lesz a fémből az, ami? Volt idő, amikor megszállottan jártam az ékszerboltokat, kiállításokat, s kutattam. Végül pedig aranyműves lettem.

Az aranyművesség mellett jártál az Iparművészetire is, ha jó tudom.

Igen, oda is. Érettségi után zománc-, majd aranyművességet tanultam, s csak aztán jelentkeztem az Iparra, ahová nekem amúgy eszembe sem jutott felvételizni, de a tanáraim biztattak. Akkor még az irány nem volt ennyire egyértelmű, ugyanis a textilt is ugyanúgy imádtam, de  végül úgy alakult, hogy a fém nyert. Kifejezetten szerettem oda járni, voltak közben kisebb bizonytalanságok persze, de szerintem ezeken mindenki keresztül megy.

Kalácska Zsana - Fotó: Kalácska Zsana

Ami aztán nagyot dobott a karrieremen, az a Gombold újra 2. pályázata, melyen elindultam, s különdíjas lettem. Egyszerűen csak annyi történt, hogy előszedtem egy régi ötletemet, amiről azt éreztem, hogy meg kellene mutatnom a nagyvilágnak, ebből született a pangolin technika.

Ezt a technikát te magad találtad ki?

Igen, ez teljesen az enyém. Kísérletezgetésem eredménye lett ez a technika, eleinte nem volt benne semmi tudatosság. Az elnevezés adta magát, ugyanis az első darabom pont úgy nézett ki, mint a tobzoska nevű kisállat farka.

Zwana ékszer - Fotó: Széll Gábor

Levédetted a technikádat?

Végülis nem helyeztettem oltalom alá, mert az egy nagyon bonyolult és költséges procedúra lenne. Helyette inkább azt választottam, hogy ahol csak tudom, publikálom ezt a technikát, hogy nyoma legyen, s bizonyíthatóan hozzám tartozzon. De egyelőre nincs olyan problémám, hogy valaki is másolná vagy akár csak próbálkozna vele.

Mennyire bonyolult egy ilyen ékszer elkészítése? Bárki  számára megvalósítható lehet?

Nem nehéz, megtanulható, viszont komoly felszerelés kell hozzá. Gépeket és egyedi szerszámokat igényel, amellyeket előtte én magam terveztem meg és gyártattam le. Szóval ezt nem olyan egyszerű utánam csinálni.

Zwana ékszer - Fotó: Széll Gábor

Az elején még csak karkötőim voltak, s később jöttek a nyakláncok ugyanarra a technikára, csupán különböző színbeli változatokat készítettem el. Akkor még műbőrrel dolgoztam, nem valódi bőrrel. Később fedeztem csak fel, hogy a bőr valójában alkalmasabb erre a technikára, arról nem is beszélve, hogy sokan voltak, akik kézbe vették a terméket, s mivel érezték rajta, hogy nem valódi az anyag, nem vették meg. Bár szerintem nem feltétlenül az anyag adja az értékét egy tárgynak, de azért mégiscsak más érzés megfogni, ránézni a valódi bőrre.

Jelenleg min dolgozol?

Most ismét egy pályázaton, egy magyar gyapjúfilcgyár ötletpályázatán nyertem. Szintén az egyetemi évek alatt kigondolt ötletemet adtam be, s azt mondták, nekik ez kell. Most csinálom éppen a kivitelezését: egy 2mx3m-es fali kárpit lesz, ugyanúgy elemekből épül össze, tehát hasonló az elv, mint tobzoskánál. Lassan védjegyemmé válik, hogy kicsi apró elemekből rakok össze valami nagy egészet.

Zwana - Fotó: Kalácska Zsana

Kimondhatatlanul élvezem ezt a munkát.  Az I. RUG ART FEST szőnyegtervezők kiállításán belül, az ötletpályázat nyerteseinek kiállításai között volt látható egy ilyen munkám: ITTNEMEZVAN címmel.

Zwana - Fotó: Kalácska Zsana

Immár 5 év telt el a Gombold újra pályázata óta, s most nagyon élvezem, hogy végre mást csinálhatok. A nagy elvárások közepén már csak azt éreztem, gyártok, nem pedig alkotok. Nem volt időm gondolkodni. Érzem, hogy ez most nagyon jót fog tenni, hiszen félreraktam az ékszert egy időre, s ilyenkor aztán jönnek az ötletek, új terek nyíltak meg. Szeretem persze a munkám a kivitelezés részét is, az egyensúlyt kellene megtalálnom, hogy mindene jusson időm. 

Elegáns, letisztult darabok, modern és nőiés hangulat uralja a Judit Takács márka legújabb, "Divided Collection" névre keresztelt kollekcióját.

Leírhatatlanul mesés volt Náray Tamás tavasz-nyár 2016 kollekciójának, a Rose de Maquillage-nak a bemutatója, amely már a tavasz illatát, színeit idézte. Összefoglaló Náray Tamás rajzaival.

A karácsonyi ajándékokat repülő rénszarvasok húzta szánon hozó Télapó főleg az amerikai filmeknek köszönhetően kerül be egyre inkább a köztudatba. A szarvasok mind cukik, a leghíresebb pedig vezetőjük, a világító piros orrú Rudolf.

 

Kaczúr Alexandra, divat és stílustervezőt, reformert kérdezem pályálya útjáról, csodás alkotásairól, melyeket sujtás technikával készít. Ruháival és ékszereivel, egy modernebb köntösbe bújtatva és a hagyomány értékeit is fenntartva teszi hordhatóvá, sőt divatossá a mai kor embere számára is ezt nagyon látványos és sokrétű technikát.

Képes adatbázis ajánló

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Forrás: 
Toni and Guy