Egy cipő mind felett: TOMS

2014.08.02.
TOMS - Fotó: TOMS Hungary

“One for One”. A TOMS-nak a világon először sikerült a cipővásárlás élvezetét a rászorulók segítésének jóérzésével ötvöznie: a cég minden eladott pár cipő után ad egy párat egy fejlődő országbeli gyereknek.

A TOMS története cipőmárkákra nem jellemző módon egy tévés valóságshow-val kezdődött. Az  alapító Blake Mycoskie 2002-ben a “The Amazing race”-szel jutott el Argentínába, és azonnal beleszeretett az országba. Néhány évvel később visszatért, hogy az ország eldugott részeit is felfedezze. Az argentín vidék kis falvaiban szembesült az ott élő gyerekeket sújtó szegénységgel, ahol soknak közülük még cipője sem volt. Ez a mezítláb járás kellemetlenségén túl számos problémát okoz a gyerekek életében, sok fertőzést elkaphatnak a cipő védelme nélkül. Ennél is rosszabb, hogy cipő nélkül gyakran nem járhatnak iskolába, ami az egész jövőjükre hatással van és megakadályoza, hogy valaha kiemelkedjenek a szegénységből.

Blake Mykoskie - Fotó: TOMS Hungary

Mykoskie ekkor találta meg életcélját és hazaérve 2006-ban megalapította a TOMS márkát (a név a “Shoes for Tomorrow Project”-ből jött) azzal a küldetéssel, hogy minden eladott  pár cipő után ad egy párat egy nélkülöző gyereknek a harmadik világban.  A Mykoskie lakásában induló cég a kezdeti nehézségeken túllendülve gyorsan népszerűvé vált, bekerült a Los Angeles Timesba, majd a Vogue-ba és Karl Lagerfeldet is legkorábbi rajongói között tudhatta.

TOMS - Fotó: TOMS Hungary

Már az első évben 10 000 pár cipőt adtak el és ugyanennyit szét is osztottak az argentín gyerekeknek, amit azóta is minden hatodik hónapban megtesznek, az előző félév eladásainak megfelelően. Mostanra a tízmilliomodik páron is túl vannak, cipőikkel pedig rengeteg gyereken segítettek a világ több, mint 60 országában.

TOMS - Fotó: TOMS Hungary

Első és máig legsikeresebb modelljük egy gumitalpú, bebújós vászoncipő, a hagyományos argentín alpargata egy változata, sokféle színben, mintával és limitált kiadásokkal. A cipők sikere után a TOMS pár éve napszemüvegeket és kávét is kínál, természetesen a “One for One” jegyében: minden eladott napszemüveg után segítenek megmenteni valakinek a látását, és minden csomag kávé után egy hétre elegendő tiszta ivóvizet biztosítanak egy erre rászorulónak.

A régimódi profitorientált vállalkozást az újhullámos emberbarátsággal zseniálisan ötvöző modell rengeteg követőt és persze másolót inspirált, de a szegények megsegítésére választott módszereiket kritikák is érték. Felmerült, hogy az ajándékként kiosztott cipők nem teszik-e tönkre a helyi cipőgyártókat és kereskedőket (egyelőre mind a TOMS, mind független felek vizsgálatai azt mutatják, hogy nem), illetve szakemberek arra is felhívták Mykoskie figyelmét, hogy igazi változást nem adományokkal, hanem csak munkahelyek teremtésével érhet el. Ezt megfogadva a gyártás ma már több országban folyik, a legújabb üzem Haitin épül.

TOMS - Fotó: TOMS Hungary

A vásárlók lelkesedése a TOMS termékei iránt szerencsére töretlen, a cég pedig imádja őket is bevonni, például minden évben egyszer arra bátorítja őket, hogy egy napot cipő nélkül töltsenek, felhívva a világ figyelmét a gyerekek egészségének és oktatásának fontosságára. Jelenleg az amerikai ELLE-lel közös akciójukban 3 print közül szavazhatunk kedvencünkre, amiből az orrszarvúk megmentését támogató modell készül majd. Rendszeresen dolgoznak együtt helyi művészekkel Haitiről, Guatemalából és Ugandából, de olyan sztárokkal is vannak közös kollekcióik, mint a DJ Paul van Dyk vagy a bútordizájner Jonathan Adler.

 

 

A magyar divatrajongóknak jó hír, hogy a TOMS cipők mostanában szinte elárasztották Budapestet: kaphatók a Garden Stúdióban, a BP Shopban, Nanushkánál, a Devergo üzleteiben és a NON+ MOM Parkban; a TOMS Hungary Palomában nyitott pop-up showroomja pedig a kereskedőket, stylistokat, bloggereket várja.

Nagy örömünkre idén sem megy ki az espardilles a divatből, sőt! Színek és minták, formák ezrei közül válogathatunk. 

A DORKO egy régi magyar márka, ami sokáig háttérbe szorult a nyugati márkák megjelenése miatt, de most újra hódítani kezd, és megnyitotta első önálló üzletét.

Szandi és Zsófi már a tanulástól kezdve közös utakon haladt, így mindenben számíthatnak egymásra. Mind az inspirációk gyűjtését, mind a tervezést, mind a modellezést együtt csinálják…

A 2014-ben alakult Cocoon Undies egyedi női fehérneműk tervezésével és gyártásával foglalkozik.

Képes adatbázis ajánló

Je Suis Belle

Je Suis Belle

Forrás: 
Je Suis Belle