Francia divatszellem Budapesten

Mod'art diplomabemutató 2013

Idén tíz éves a francia divatiskola, a Mod’Art International budapesti kara. A Mod’Art divattervezői képzésének egyediségéről, francia szellemiségéről a szak oktatási igazgatójával, Horváth Szilviával beszélgettünk.

2006 óta töretlenül képzitek Magyarországon egyedülálló szellemiségben a divattervezőket. Miben rejlik a Mod’Art különlegessége?

A Mod’Art az egyetlen divatiskola ma Magyarországon, ahol a francia szemléletmód és tananyag szerint tanulhatnak divattervezést a hallgatók. Ez a szellemiség már a felvételikor megmutatkozik: nyitottak vagyunk a jelentkezők felé. A francia rendszer azt vallja, hogy nem lehet egyetlen felvételi alkalmával kiszűrni, hogy ki alkalmas a képzésünkre és a pályára, ezért igyekszünk megadni a lehetőséget. Maga a képzés egyébként nagyon összetett, ezért időközben jobban kiderül, hogy ki az, aki végig tudja vinni. 

Diplomakollekció bemutatása a szakmai zsűrinek

A képzésben  milyen elemek utalnak francia gyökerekre?

A divat egy rendkívül dinamikus szakág, ezért az oktatási programunk mindig up-to-date és összhangban áll a párizsi anyaiskola programjával. Minden szemeszterben a piac alakulásának megfelelően formáljuk a tananyagot és dolgozzuk ki a szakmai feladatokat az anyaiskolával közösen. Fontos továbbá, hogy különösen a harmadik tanévben a való életre neveljük hallgatóinkat: fontos szempont a piacképes tudás átadása. Igyekszünk a hallgatóinkat a piac szükségletei szerint képezni. Hallgatóink rendkívül adaptábilisak, a sokoldalú és komplex képzésnek köszönhetően.

Horváth Szilvia a vizsgabizottság elnökeként

Mit jelent pontosan ez a sokoldalúság?

Azok, akik elvégzik a három évet, szerteágazó szakmai tudást kapnak. A művészeti képzés mellett nagy hangsúlyt fektetünk a technikai tudás átadására is. Fontosnak tartjuk, hogy a nálunk végzettek értsék a divatipar összes szereplőjének munkáját, hiszen nekik kommunikálniuk kell a kivitelezővel, gyártóval, marketingessel – ezért mindegyik területbe belekóstolnak. Ezenkívül szintén egyedülálló módon  minden  szektorra képzünk tervezőket: a női-és férfiruha tervezésen túl tanítunk fehérnemű, gyerekruha, és kiegészítő tervezést is. Dömény Klaudia saját gyermekruha márkája, a Kamorka üzletét vezeti a Pozsonyi úton, Domokos Dóra a Delacier ékszer-és kiegészítő márkájával ér el nemzetközi sikereket, Beke Luca pedig a Triumph nemzetközi pályázatán ért el harmadik helyezést különleges fehérnemű kreációjával. Nagy Annamária a párizsi negyedik év elvégzése után jelenleg férfiruha márkája, a GRANDPA elindításán dolgozik. Hallgatóink minden szektorban megállják és megtalálják helyüket.

GRANDPA - Fotó: Debreczeni Fanni
Delacier
Kamorka

Elnézve a hallgatók munkáit, valóban szembetűnő ez a sokoldalúság, nem csak a szektorokban, hanem stílusukban is.

Igen, ez is a francia oktatási rendszer sajátossága, hogy minden diák egyéni stílusának megtalálására és annak kicsiszolására törekszünk. A divat annyira változatos terület, hogy másképp nem lehet benne érvényesülni. Még a nagy divatipari vállalatok is olyan tervezőket keresnek, akik képesek beilleszkedni a márka arculatába, stílusába, de tudnak hozzáadni valamit a saját egyéniségükből is.

Kiállítás a hallgatók munkáiból

Jellemzően ilyen nagy vállalatoknál helyezkednek el a hallgatóitok, vagy inkább saját márkát indítanak?

Változó, mindkettőre van példa. Gyetvai Anna, aki 2014-ben végzett nálunk jelenleg a Retro tervezőjeként dolgozik, Fest Fanni tavaly diplomázott hallgatónk a Saxoonál tervez, de van nemzetközi cégnél is Mod’Artban végzett hallgató, például Varga Zsófia Hollandiában dolgozik az American Apparell márkánál. A saját márkával rendelkezők közül a már említetteken kívül Abodi Dórát emelném ki, aki már rendszeresen a nemzetközi divatsajtó szereplője, de nálunk végzett Horn Enikő is, az ENIHORN kreatív vezetője, Molnár Annamária a YUUTHS márka tervezője, vagy Zsigmond Dóra, aki  saját nevét viselő férfiruha márkájával jelenleg versenyben van az Instyle Stlye Award díjért.

ZSIGMOND DORA menswear - Fotó: Alexandranova

Több sikeres Mod’Art pályamunkáról is tudok.

Igen, rendszeresen jelentkeznek és szerepelnek sikerrel különböző pályázatokon és versenyeken hallgatóink. Sikerrel szoktak szerepelni a Gombold újra! pályázatán. Wolf Melinda kétszer egymás után nyerte meg a Remix Nemzetközi szőrmedesign díját, Kovács Réka SilverNoize márkájával pedig különdíjas lett a Marie Claire és a Perwoll közös pályázatán, de a lista nagy büszkeségünkre nagyon hosszú.

Silver Noize diplomakollekció

Csak divattervezést lehet a Mod’Artban tanulni?

Nem. Főiskolai szinten a divattervezés mellett divatmenedzsment képzés is zajlik az iskolában, de népszerűek a stylist és a francia szabászati tanfolyamaink is.

Mi a lényege a francia szabászati kurzusnak?

Itthon a szerkesztő-modellező hiányszakma, a tervezők pedig igénylik, gyakran fordulnak hozzánk tanácsért, hogy tudnánk-e jó szabászt ajánlani. A francia szabászat lényege, hogy közvetlenül a szabóbabára dolgoznak, először térben gondolkodnak és aztán viszik át síkba. Fontos, hogy először térben lássák, hiszen háromdimenziós és jól hordható darabokat kell készíteni. Egyébként a tervezőinket is eszerint ez elv szerint tanítjuk.

Munka közben a hallgatók

Jól tudom, hogy nálatok volt először stylist képzés az országban?

Igen, már nagy tapasztalatunk van ezen a téren is. Egy komplex oktatási tervet dolgoztunk ki: az egy éves tanfolyam alatt a stylist hallgatók belekóstolnak a stylist szakma összes területébe, ráadásul rendkívül gyakorlatias a képzés. Nálunk oktat többek között Kiss Márk tervező és stylist, Peleskey Zsuzsa stylist és nem utolsósorban Ajkai Dávid divatfotós. A második év, a Stylist Professionel pedig elmélyülten veszi végig a szakma fortélyait.

Peleskey Zsuzsa stylist munkája - Fotó: Ajkai Dávid

 

A fenti sor sajnos kimaradt a Bëlga klasszikus számából, pedig a magyar divat előretörésével most négylábú kedvenceinken a sor, hogy hazai tervezők termékeit viseljék az utcán.

A 23 éves tehetség mintegy 80 induló közül aratott sikert ECOllecction szettjeivel a hatodik Gombold újra! Közép-Európa pályázat Mercedes Benz Fashion Week Central Europe záróeseményén. 

Sétáljunk végig a divat fővárosának elegáns és drága utcáin, nézzük végig az ékszer- , óraboltok és a nagy divatházak csillogó üzleteinek a kirakatait, majd igyunk meg egy kávét vagy kortyoljunk el egy aperitívet valamelyik ismert bárban vagy kávézóban.

Közös tervezésű, limitált cipőkollekciót mutat be a TOMS és a Margaret Island.