Régi és új szerepek közt-Zahorján Ivettel beszélgettünk

REBELMEDIA

Zahorján Ivettet, a Rebellive és a REBELMEDIA alapítóját, a Design Hét egyik szervezőjét faggattuk munkáiról és a szabadidejéről.

Régi és új szerepek közt - Zahorján Ivettel beszélgettünk

Az 2017 Design Hét Budapest keretein belül rendeztétek meg a Fenntartható design – A fejlődés nyomában című kiállítást. Mesélj egy kicsit az alapkoncepcióról, a megvalósításról és a rendezvény fogadtatásáról!

 Fazekas Fanny barátnőm designmenedzserként fenntartható designból írta szakdolgozatát a MOME-n, kutatása jellemzően magyar formatervezők koncepcióira fókuszált, előtte ösztöndíjasként Finnországban volt lehetősége még közelebb kerülni a területhez. A magam részéről már igen régóta égetően fontosnak tartom a sustainable törekvést, úgy a magánéletemben, úgy a munkám során. Ezért is örültem neki, mikor Fanny megkeresett, hogy szervezzük közösen az eseményt, hiszen így magam is konkrét lépésekkel segíthetem a fenntarthatóság üzenetének továbbvitelét és közösen hívhatjuk fel a figyelmet erre a problémakörre. Ezen felül releváns platformot biztosíthatunk feltörekvő designereknek, akik már aktívan reagálnak a jelen és a jövő környezeti kihívásaira.

 A kiállításon magyar forma- és divattervezők munkáit mutattuk be, emellett ökoworkshopot tartottunk és egy kerekasztal-beszélgetést is szerveztünk a témában. A rendezvényt már a meghirdetéskor kimagasló érdeklődést övezte, megnyitónk teltházas volt, a tárlat és a kísérőprogramok mindegyikéről pozitív visszajelzéseket kaptunk. Vendégeink azt mondták, szeretnék, hogy még több ilyen esemény legyen a városban, úgyhogy reméljük, lesz még lehetőségünk hasonló megmozdulásokat összehozni.

 Magánemberként mindig is empatikusan álltam hasonló kérdésekhez, a REBELMEDIA alapítójaként és véleményvezérként pedig azt hangsúlyozom, hogy nem kell ahhoz 200 fős team és milliós pályázatok sora, hogy egy kis cég sikeres jótékonysági kampányokat hozzon létre és felhívja a figyelmet relaváns társadalmi kérdésekre – jó ötletekkel és néhány kitartó, elkötelezett szakemberrel már el lehet kezdeni építkezni. Nyilván a léptékek eltérőek, először kicsiben tudjuk elindítani kezdeményezésünket, de hisszük, hogy ez az alternatív, most még belterjes közeg, amely nyitottan és érdeklődően áll a fenntarthatósághoz, egyre inkább tágulni fog. Szükség is van erre, hiszen – nem akarok túl teátrális lenni, de – az életünkről és a jövőnkről van szó.

 

Régi és új szerepek közt - Zahorján Ivettel beszélgettünk

 

Hogyan szeretnéd a jövőben képviselni a fenntarthatóság szellemiségét a munkádban?

Ügynökségi szinten azon (is) dolgozom, hogy egyrészt az általam képviselt márkáknak segíteni tudjak abban, hogy részben vagy egészben ökotudatos szempontokat is figyelembe véve működhessenek, egy médiaplatfrom tulajdonosaként pedig a célom, hogy láthatóvá tegyem olvasóim és a szélesebb közönség számára azokat a tervezőket és projekteket, akik/melyek már a fenntarthatóság jegyében működnek. Az ehhez szükséges szaktudás megszerzéséhez igyekszem folyamatosan képezni magam. Igyekszem minél több ökoinnovatív kezdeményezést megismerni. Több projekt is a fejemben ill fejünkben van ezzel kapcsolatban, amelyek vélhetően hamarosan napvilágot látnak.

 

Veszprémi Gabriella kollekciójából / Fenntartható design c. kiállítás darabja

 

Beszéljünk egy kicsit Rólad: A kulturális és divatújságírói pályáról átnyargaltál a marketinghez és a PR-hoz. Hogyan történt ez a váltás? Mit tartasz fontos mérföldkőnek pályád alakulásában és hogy érzed magad az új szerepedben?

Kulturális újságíróként kezdtem, írtam tanulmányokat művészeti szakfolyóiratoknak, ezzel párhuzamosan dolgoztam marketing szövegíróként; ezen a ponton a területek azért már összeértek nálam. Közben jött a Rebellive nevű divatfókuszú blog, majd egyéb divat/lifestyle magazinos munkákat is vállaltam. A Rebellive és a magazinozás kapcsán belekerültem a magyar divatkörforgásba, sok embert, sok tervezőt és márkát megismertem, aztán egy meredek döntés eredményeképpen létrehoztam egy miniügynökséget, mely a Rebellive értékteremtő szellemiségét helyezi egy következő, üzleti alapokon szerveződő szintre. Meglepően sokan bíztak meg bennem már a kezdetektől fogva, úgy a kisebb a brandek, mint a nagyobb, országos ismertséggel rendelkező márkák, például a Hungaria pezsgő, amelynek nyáron egy sikeres PR kampányt volt szerencsém lebonyolítani.

Általában olyan emberekkel dolgozom, akiket emberileg, barátilag is tisztelek, ezekből nálam csak pozitív dolgok sültek ki eddig. Az állandó ügyfelek napi teendői mellett a projektfeladatokat networking alapon ajánlom tovább, hiszen minden munka, minden igény más, amelyekhez sokszor eltérő karakterű, munkamódszerű szakemberek kellenek. Persze az állandó team is megvan, noha nem vagyunk sokan, de szuperül működünk együtt, ami mindenkinek jó – nekem, a munkatársaimnak és az ügyfeleknek is. Ja, amúgy fun fact: abszolút nem tudatos, de a nálam lévő márkák mindegyike női vezetővel bír. Olyan jó, hogy egyre több ambiciózus nő alapít céget és ér el sikereket. Éljen a girlpower!

 

Faludi G

 

Mi a véleményed a mostani magyar divatpiaci helyzetről?

Nehéz erről pár bekezdésben beszélni, de megpróbálom, igaz, csak az általános problémaköröket tudom highlightolni kicsit. Az alapvető gazdasági, politikai problémák erre a területre is kihatnak, manapság nagyon nehéz befektető nélkül labdába rúgni a piacon, mondjuk megfelelő stratégia nélkül befektetővel sem könnyű.

 

Régi és új szerepek közt - Zahorján Ivettel beszélgettünk / Faludy G

 

Nagyon sok divatmárka látott napvilágot az elmúlt években, egyre többen vágyják a menő divattervező/divatmárka tulajdonos címet, amire a magyar piac nincs/nem volt felkészülve. Pozitív dolog a Mercedes-Benz Fashion Week széria színvonalának emelkedése, és a magyar tervezők hazai és külföldi sikerei is mutatják, a tehetség tényleg nem hiánycikk itthon. Nem szeretnék gonoszkodni, de a darwini tanokat idegondolva azt is érzem, hogy nem kell/nem lehet minden feltörekvő magyar brand sikeres és gazdaságos. Ami nem megy, ne erőltessük, vagy legalábbis gondoljuk át. És főleg, ahogy kedves ügyfelem, Majoros Zita, a Printa tulajdonosa vallja, nem is kell okvetlenül mindig a növekedést, a nagyvállalattá válást hajszolni. Ha megtaláltad a vásárlóid, boldogan alkotsz és elégedett vagy az eredményeiddel, ne akard mindenben lekörözni a konkurenciád és még tovább fokozni az amúgy is túlduzzasztott termelést. Lassíts, tervezz újra és dolgozz olyanokkal, akik segíteni tudnak neked céljaid elérésében, közben pedig gondolkodj együttműködően. Ami még kicsit zavar, de ezzel valószínűleg nem mondok újat, az a problémák lebegve hagyása, vagyis a kommunikáció és kritika teljes hiánya. Fontos szerepe van a divatedukációnak és az olyan programoknak, melyek összehoznak és párbeszédre késztetnek.

A magam részéről nagyon büszke vagyok ügyfeleim sikereire is, például a Cukovy külföldi megjelenésére és a magánbefektető beszállására, vagy a Faludi G szintén külföldi bemutatkozására; talán már nem titok, novemberben Malajziába utazunk a branddel a Hungaria pezsgőnek és egyéb nagyvonalú támogatóknak, szakembereknek is hála. Jó látni, hogy a legrégebbi ügyfelem, a Treasure Budapest kinőtte jelenlegi méreteit és hamarosan egy megújult, szupermenő üzletben folytatja valószínűleg még sikeresebb működését, de örömmel figyelem azt is, ahogyan az eVe by Eva Remenyi márka egyre népszerűbb ékszerbranddé válik itthon. Szóval magam is tapasztalom, hogy van remény, így az idealista énem most fölényben van a realistával szemben.

 

Cukovy lookbook

 

Én úgy látom, folyton pörögsz. Ki szoktál kapcsolni néha?

Amikor nem dolgozom (ez mostanában elég ritka), akkor a barátaimmal vagyok, utazom vagy turistáskodom Budapesten – annyi felfedezni való hely van a fővárosunkban is, és egyre több lesz. Ezenkívül elkezdtem tudatosabb életmódot élni, edzek és futok, levezetésként történelmi és bűnügyi sorozatokat nézek vagy olvasok, most épp Borbély Szilárd szövegeit olvasom újra.

 

Rebellive

 

Min dolgozol jelenleg és milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Jelenleg több dolgon dolgozom egyszerre: hamarosan kiadjuk a Rebellive zine legújabb számát, mely – ha már az énjeimről esett szó – a bennem rejlő underground motivációkat hozza felszínre. A számot kedves barátaimmal szerkesztettük, és nagyrészt a szerelem, szenvedély, szex témaköröket járjuk körbe – elég sajátosan, alternatív törekvéseket bemutatva. Eközben a REBELMEDIA állandó ügyfeleinek napi dolgait viszem, a karácsonyi kampányokat dolgozom ki, illetve három eseményt is szervezek: kettő kisebb saját rendezvény lesz még idén, a harmadik jövő tavasszal esedékes és egy divatmegmozdulásként fog megvalósulni Olaszországban. Novemberben Londonba és ahogy említettem, Kuala Lumpurba utazom, hamarosan bejelenteni valóm lesz a Rebellive kapcsán és egy új projekt is készülőben van. Rövid távú céljaim a fentiek minél akkurátusabb és sikeresebb megvalósítása, a távolabbi jövőt még nem látom, de terveim vannak Koppenhágában és persze itthon is egyaránt. Sok víz lefolyik még addig, bízom benne, hogy marad lelkesedésem és kitartásom folytatni. Addig is, hadd köszönjem meg barátaimnak és kollégáimnak név szerint, hogy segítik a munkámat. Egészen a pályám elejétől kezdve köszönöm szépen Áfra Jánosnak, Herczeg Ákosnak, Papp Sándornak, Lapis Józsefnek, Bódi Katalinnak, Keszeg Annának, Horváth Szilviának, Szentesi Rékának, a Mod'Artnak, Ispány Máriának, Tálosi Líviának, Faludi Gabriellának, Reményi Évinek, Fejes Alexandrának, Fazekas Fannynak, Boldov Eszternek, Farkas Reának, Szabó Nettának, Molnár Verának, Farkas Edina Linának, a PS Magazinnak, Mihucza Nikinek, Kovács Blankának, Borda Rékának, Szász Nórinak, Dudás Beának, Kocsis Lillának, Koppány Zsófinak és mindenki másnak, aki segít vagy segített eddigi munkám során. De tényleg: köszönöm.

A francia formatervező, Philippe Starck az Ipanema márkának tervezett minimalista stílusú papucs kollekciót.

Nagy örömünkre idén sem megy ki az espardilles a divatből, sőt! Színek és minták, formák ezrei közül válogathatunk. 

“One for One”. A TOMS-nak a világon először sikerült a cipővásárlás élvezetét a rászorulók segítésének jóérzésével ötvöznie: a cég minden eladott pár cipő után ad egy párat egy fejlődő országbeli gyereknek.

Leírhatatlanul mesés volt Náray Tamás tavasz-nyár 2016 kollekciójának, a Rose de Maquillage-nak a bemutatója, amely már a tavasz illatát, színeit idézte. Összefoglaló Náray Tamás rajzaival.

Képes adatbázis ajánló

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Fashion Week Budapest Tavasz/Nyár 2014

Forrás: 
Toni and Guy