"A lélek nyitogató, légies festmény és a statikus, nagyon is földön álló bútor kapcsolata" - interjú

Szerző: 
Forrás: 
Interjú Komáromi Judittal
2018.03.06.
Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

Komáromi Judit egy egészen különös, komplex koncepciót álmodott meg: a kép-komód párosokat. A bútor és a festmény egymásra hatása, a köztük kialakuló „dialógus” egy-egy enteriőrnek kivételesen izgalmas fókuszpontja lehet. Judittal iskoláról, művészetről, régi tárgyakról és oda-vissza hatásról beszélgettünk.

 

Design.hu: Miként definiálod magad? Elsősorban festő vagy, vagy lakberendező? Esetleg nincs is értelme a meghatározásnak?

Komáromi Judit: A képzőművészeti egyetem tárgyrestaurátor szakán végeztem. Ott sokféle anyaggal ismerkedtem meg, végül a papír-bőr szakot választottam szakpárnak. A múzeumi közegben, a szakmában eltöltött évek még jobban kiteljesítették és elmélyítették bennem az egyetemen szerzett ismereteimet és a régi tárgyak szeretetét. A restaurálás csodálatos szakma de ahogy haladtam előre az időben, egyre inkább szerettem volna megmutatni önmagam. A lakberendezés mindig is érdekelt. A Werk Akadémia  enterior stylist szakán remek fiatal előadóktól tanulhattam építészetről, belsőépítészetről, lakberendezésről designról, vizuális látásmódról. Festeni mindig is szerettem. A festészetben inkább a színek egymásra hatása érdekel a formákkal szemben. Nem vagyok sem festő, sem lakberendező. Úgy érzem a kép-komód párosokban integrálni tudtam mindazt, amit eddig megtanultam és az egymással szimbiózisban lévő, autonóm és alkalmazott alkotásokon keresztül megmutathatom önmagam, a belső világom az embereknek.

Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

 Melyik létezett előbb: a vonzalmad a vizuális művészetek (festészet) iránt, vagy a régi bútorok, berendezési tárgyak szerelmese voltál hamarabb?

Mindkettő egyszerre. Kisgyermek korom óta lenyűgözött a festészet, a színek, a szép formák , érdekeltek a különleges régi tárgyak, a különböző tapintású anyagok, egyszóval minden, ami  kifinomult, harmóniát sugárzó, szép.

 Ahogy említetted, tanulmányaid során egyebek mellett a Képzőművészeti Egyetem tárgyrestaurátor szakán végeztél és belülről ismered a Werk Akadémiát is. Melyik intézményt tekinted az Alma Materednek, hol kaptál meghatározó impulzusokat?

Mindkét iskolának sokat köszönhetek. A Képzőművészeti Egyetemen, az ott eltöltött öt év alatt  művészeti, elméleti és gyakorlati tudásban a tárgyrestaurátor szakma leghitelesebb és legelismertebb képviselőitől tanulhattam, olyan kollégáktól, akikre  felnéztem és felnézek, akikre hálával és nagy szeretettel gondolok. A Werk Akadémia  pedig fiatalos lendületével,  naprakészségével, sokszínűségével XXI. századi dimenziókat nyitott meg előttem.

Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

Milyen ihletésből fordultál afelé a komplex alkotás- és szemléletmód felé, amelynek eredményeképpen a festményt és a bútort szorosan összetartozó egységként hozod létre?

A saját akkori otthonom  berendezésekor, a falfelületek öltöztetésekor fogalmazódott meg bennem, hogy a festmény és a bútor egymást kiegészítve milyen meghatározója lehet, egy térnek.

Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

 

Hogyan kezdődik az alkotási folyamat, mi a kiindulópont? Először a festmény ötlete, hangulata jelenik meg a fantáziádban, vagy a bútoré?  

Először a festmény fogalmazódik meg bennem. Megkomponálásakor a hangsúlyt számomra  a színek egymásra hatása,  mozgalmassága és hangulatkeltő ereje adja. Az, hogy ezek a színek formákká rendeződnek-e, érzésem szerint inkább másodlagos. Beleveszni  az árnyalatok forgatagába önmagában is csodálatos élmény, de amint egy festmény elkészül, máris inspirál, hogy kiteljesedhessen egy bútorral. A kép adja az alaphangulatot és azután a tervezésnél már belép az ember egy kötöttebb arányrendszer, és a funkcionalitás világába. Hiszen egy bútor esetében a szépsége mellett elsődleges szempont, hogy jól használható legyen.

Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

A festményeidre a vidám életteliséget, kirobbanó energiát és dinamizmust sugárzó színek használata a jellemző. A koncepciónak fontos része az, hogy ezek a komplex alkotások később megtalálják a helyüket egy valódi, funkcionáló, hús-vér emberek által lakott otthonban?

 Igen, szeretem a színeket, rajtuk keresztül tudom igazán kifejezni magam. Ha elképzeljük a festményt és a komódot külön-külön, egymás nélkül, azonnal ráébredünk, hogy a teljesség érzéséhez hiányzik a másik. A kettő szimbiózisban van, és így egymást kiegészítve és erősítve hatnak a környezetükre akár markáns karakterként, akár visszafogott háttérként. Épp ezért munkáimban e két tárgyat kompakt egésznek tekintem, és célom ezt a látásmódot közvetíteni az emberek felé. Párosaimmal azt üzenem,  az embereknek, hogy legyenek bátrak, merjenek színeket és meghatározó felületeket elhelyezni az otthonaikban és e köré, mint sziget köré építkezni a belső terek kialakításában.

A tapasztalataid szerint milyen reakciókat vált ki az emberekből a kép-komód páros ötlete?

A tapasztalatom az, hogy az emberek jó ötletnek tartják, rácsodálkoznak, hogy milyen jól működik együtt, az igazán fogékony emberek pedig megértik a kompozíció mögöttes értelmét is. A lélek nyitogató, légies festmény és a statikus, nagyon is földön álló bútor kapcsolatát.

 Elsősorban kik keresik az alkotásaidat? Kizárólag kész műveket adsz el, vagy dolgozol megrendelésre is?

Elsősorban a nyitott látásmóddal rendelkező emberek találnak meg. Természetesen szívesen dolgozom megrendelésre is, nagy öröm számomra, hogy  hazai megrendeléseken kívül más országokban  is vannak már munkáim.

Interjú Komáromi Judittal - Fotó: Komáromi Judit

Ilyen esetekben mennyire veszel figyelembe alkotás közben olyan szempontokat, hogy a majdani kész kompozíció milyen térbe fog kerülni? Egyáltalán: mennyire fontos a számodra ezeknek a kép-komód párosoknak a kontextusa, a tér, amelyben később használják őket?

Nagyon fontos számomra, hogy milyen térbe, mekkora falfelületre, milyen színek és formák közé kerül a párosom  meghatározó alapként, vagy finoman háttérként. Ezért szükséges a személyes kapcsolat a megrendelővel és a környezettel, amelybe a kompozíció kerül.

 

 

 

A lakberendezési őrületnek a hipermarketek sem tudtak ellenállni, megújult az F&F Home részleg.

Virágh Orsolyának, a Danish Interior Design vezetőjének élete nagy fordulatot vett, amikor Koppenhágában beleszeretett a dán designba, Budapesten pedig megalapította a dán klasszikusokat népszerűsítő üzletét.

A budai hegyvidék villájába belépve a minden részletében gondosan megtervezett enteriőr lenyűgöző látványa fogadja a látogatót a JAB lakástextiljeinek és kárpitos bútorainak a világában.

A Rekredenc nevű kétszemélyes vállalkozás – Hórász Rita és párja, Podlovics Zsolt – szinte bármilyen tárgyat képes mozaikkal feldíszíteni az asztaltól a kenyérpirítón át a kerékpárig.

Képes adatbázis ajánló

Bulthaup b3 konyharendszer

Bulthaup b3 konyharendszer

Forrás: 
Bulthaup