Modernista budai villaenteriőr – Somlai Tibor tervezésében

Impozáns ülőbútorok által két részre osztott, tágas nappali (Somlai Tibor – Villa Budán I.) - Fotó: Székely Péter

Somlai Tibor 1980-ban végzett ipari formatervezőként, azonban az ismertséget leginkább belsőépítészeti munkássága, illetve e témában kiadott könyvei („Tér és Idő”, „Távol és Közel”, „Volt és Nincs”, „Fent és Lent” – Corvina kiadó) hozták meg a számára. A szerző 20. századi belsőépítészetet feldolgozó kötetei remek inspirációs forrásul szolgálhatnak leendő házépítők számára, ahogyan az itt látható, élhetően tágas budai villa tulajdonosai, a projekt megrendelői is Tibor egyik könyvével a hónuk alatt érkeztek meg hozzá, azokkal a részletekkel, amik a legjobban tetszettek nekik.

A tágas és modern otthonon jól érződik a „Tér és Idő” kötetbeli, két világháború közötti villák stílusának hatása.

Az egész megrendelés úgy indult, - kezdi a beszélgetést Tibor, - hogy a megrendelő fiatal házaspár hónuk alatt egy preparált Tér és Idő kötettel érkezett hozzám.

Olvasó – és dolgozó sarok, nyitott, lebegő könyvespolccal és szekreterrel (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Maga a ház abszolút modern - 21. századi modern épület - melyet a Turányi Építész Iroda tervezett.

Sőt, amikor engem megbíztak, még nem is volt készen a ház építészeti tervezése, így a belső térelrendezést már velük együtt, közösen hoztuk létre.

A láthatóan tágas előtér, és előszoba az emeletre vezető lépcsőkkel (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

A megrendelő kérése tehát a könyvben bejelölt részletek alapján, illetve a közös beszélgetés után egyértelművé vált: érezni lehessen a 30-as évekbeli modern, nagyon sima berendezési stílust, amire manapság azt szokták mondani, hogy Bauhaus… pedig ennek a Bauhause-hoz semmi köze – általában csak annyi köze van, hogy ugyanabban az időben készült.

Igazán szép, tágas, élhető otthont láthatunk. Hogyan néz ki az épület belső elrendezése, illetve mit lehet tudni a méreteiről?

Valóban, ez egy tágas ház, de nem óriási, körülbelül 110 négyzetméter lehet: egy normál, lakható, kellemes - mondhatjuk úgy is, hogy emberi léptékű - házbelső. A dupla belmagasságú tér alaprajzilag négy négyzetre bontható, melyből kettő a nappali (ülőbútorokkal elválasztva), a másik két rész pedig a konyha és az ebédlő.

Tágas, és több funkciót magában foglaló nappali, egyedi bútorokkal (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

A dupla terű nappalit a kétfelé néző kanapé választja ketté, majd innen nyílik a konyha és az ebédlő, a 30-as évek stílusában készült ülősarokkal és tálalóval. Az emeleti részen van három, normál méretű hálószoba egy kisebb és egy nagyobb fürdőszobával.

Hangulatos étkező, kárpitozott sarokpaddal és egyedi lámpatestekkel (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter
Közeli részletkép az étkezőről (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter
Tágas, világos fürdőszoba fekete fehér gumi padlóval és üveg falburkolattal. (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Milyen különlegességeket tudna leginkább kiemelni, melyek Ön szerint az enteriőr igazán figyelemreméltó részletei?

Az egyik lényeges pontja a térnek az a lebegő könyvszekrény-fal, ami a nagy nappalinak a legvégén található. Ide lett még beintegrálva egy kisebb szekrény, ami a 3 alapszínnel (sárga, kék és piros) festett, méghozzá egy különleges eljárás szerint!

A nappali részletképe, a három alapszínben festett (lakcsiszolt) kisszekrénnyel (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Nagyon jellemző volt a két világháború között, hogy a furnérozott bútorokat kombinálták a festett bútorokkal. Pl. egy olyan szekrényt képzeljünk el, aminek a teste (korpusza) furnérozott fából készült – de az ajtók festettek voltak, egy különleges, lakkcsiszolásnak nevezett eljárás szerint.

Ez egy nagyon alapos és drága eljárás: először festettek, majd csiszoltak, majd ismét festettek, és csiszoltak, majd többször megismételték a folyamatot, amíg egy rendkívül finom, lakkozott és festett felületet kaptak.

Valóban figyelemreméltó, korhű, egyedi bútorok teszik különlegessé a berendezést.

Van itt néhány olyan dolog, részlet, aminek semmi köze ehhez a két háború közötti modernizmushoz… Például a két egyedi kanapé, melyeket egymásnak háttal helyeztem el, közöttük a hangforrásokat rejtő fekete szekrénnyel és egy hosszú, egyedi hangulatlámpával.

Nappali részlet – a két, egymásnak háttal fordított kanapé közrefogja a hangulatvilágítást adó lámpatestet (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Visszatérve a könyvespolchoz, annak a bárszekrénnyel ellentétes sarkában egy szekretert terveztem a 30-as évek stílusában. Ez a bútortípus ma reneszánszát éli, amikor is szinte mindenki egy laptoppal az ölében dolgozik – ezért nagyon praktikus dolgozósaroknak, hiszen ha az ember lenyitja a szekreter lapját, akkor tud azon dolgozni, majd a munka végeztével egyszerűen csak visszazárja, és újra tökéletes rend uralkodik az enteriőrben.

Dolgozósarok – kinyitott szekreterrel, mely a mai lakásokban reneszánszát élheti… (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Mind a szekretert, mind pedig az egész polcrendszert én terveztem a 30-as évek stílusában - ezek mind ide készített, egyedi bútorok – ahogyan annak idején, a 30-as években is szinte mindig az adott helyre tervezték és egyedileg gyártották le a bútorokat.

A sárga csővázas szék korabeli, 30-as évekből való bútor – feltehetőleg Kósa Zoltán terve.

A lámpák is mind ide készített, egyedi világítótestek, a dupla belmagasságú térben egy-két méter magas fénycsöves lámpa nyers színű textil bevonattal.

Érdekes még az előszobában lévő színes, fekete-piros mintás tapéta. Ez a minta nagyon tetszett a megbízóknak, melyet egy másik könyvemben az 50-es, 60-as illetve 70-es évek belsőépítészetéről szóló, Távol és Közel című kötetben láttak. A textilt Bódy Irén tervezte.

Előszoba – egyedileg készített tapétával(Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

A Bódy Irén által, az 50-es években tervezett függönyminta alapján készült el a konyhát elválasztó tólóajtó üvege is, savmarásos eljárással.

A Zsolnay csempével díszített uszoda helyiség (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Szintén különleges még az étkezőben lévő tálalószekrény, melynek felső része egy eredeti, 30-as évekbeli darab, melyhez én terveztem az alsó részt. A tálalószekrény középső részén egy átadó ablak lett kialakítva a konyha felőli oldalon. Ugyanazokból az anyagokból készült, az alsó rész kerti dió furnérozással a fenti régihez hasonlóan, fedlapján linóleum betéttel– ahogyan ez a 30-as években szokás volt - az egész bútorhoz terveztem a „fülkét”, amelyben el lett helyezve.

Az előszobai tapéta egyedi savmart mintája a konyhát elválasztó ajtón is megjelenik (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

Számos egyedi, művészi megmunkálású darab kapott itt helyet, idézve a 30-as évek stílusát, ugyanakkor a mai kor elvárásainak tökéletesen megfelelve, ettől a kettősségtől lett páratlanul egyedi ez az enteriőr.

A kétszer 16 nm-es egységre osztott, többfunkciós nappali (Somlai Tibor – Villa Budán) - Fotó: Székely Péter

 

Újabb lakberendezési őrület hódít: megnyílt a Zara Home Budapesten!

Az INT2Architecture polcrendszerbe épített franciaággyal, kihúzható gardróbbal és multifunkciós falakkal rendezte be egy leányzó kis életterét, hellyel, kreativitással és szépséggel fűszerezve.

Pascal Rita enteriőrtervezővel és lakásvásárlási tanácsadóval beszélgettünk annak az egy évvel ezelőtt átadott munkájának kapcsán, ahol megrendelője egy külföldi turistáknak kiadásra szánt ingatlan felújítására kérte fel.

Képes adatbázis ajánló

Budapest Villa Svábhegy (világítás: Ambi Light)

Budapest Villa Svábhegy (világítás: Ambi Light)

Forrás: 
Ambi Light