Interjú Mezei Istvánnal, az EVOLVENS BUDAPEST óramárka létrehozójával

2017.04.12.
Evolvens Budapest

Design inspiráció, technológiai innovációk - eredeti karóra budapesti gyártással!

Evolvens Budapest

Hogy jött az ötleted, hogy órákat csinálj? Mi volt az inspiráció?

Az inspiráció elsősorban az volt, hogy nagyon szeretem az órákat, és akartam venni magamnak négy-öt évvel ezelőtt egyet, ami nagyon drága volt. Nem volt rá pénzem, és elkenődtem egy kicsit amiatt, hogy nekem nem lesz ilyen órám soha, így elhatároztam, hogy majd én készítek magamnak egy órát.

Mi az alapvégzettséged?

Képzőművész vagyok, a Képzőművészeti Egyetemen intermédia szakon végeztem 2009-ben. Mindig is filmeztem, és a filmezés volt az, amivel felvételiztem az egyetemre. Így kezdtem el kamera stabilizátorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozni. Már kiskoromban is szerettem barkácsolni, építeni, a filmezéshez pedig különböző eszközöket is gyártanunk kellett: síneket, darukat, farth-kocsit stb. Terveztem egy kamera stabilizátort, ami nagyon jól működött, így jött az ötlet, hogy miért ne lehetne csinálni belőle egy olyan sorozatgyártott terméket, ami piacképes is. Ez a projekt már futott, amikor elkezdtem az órákkal foglalkozni, de innen jött az ötlet, hogy ha kamera stabilizátort tudok építeni, akkor órát miért ne tudnék…

Az órák designja teljesen a te produktumod?

Igen, teljes mértékben. Amikor ezt elkezdtem csinálni, nem üzletileg gondolkoztam, hanem magamnak szerettem volna egy órát készíteni, ezért a design számomra nem volt kérdés. Talán ha üzleti szempontból kezdtem volna el csinálni, akkor azt mondtam volna, hogy veszek ilyen-olyan alkatrészeket, csinálok egy designt, megveszem innen-onnan a tokot, és összerakok egy karórát. A fejlesztésben itt nagyon jó volt, hogy a maga tempójában haladhatott.  A kamera stabilizátornál volt négy-öt munkatársam, nagy volt a hajtás, voltak nehéz időszakok. Az óránál viszont nem volt kritérium a piaci megjelenés ideje, nem voltak határidők, így csak arra kellett koncentrálnom, hogy olyan legyen a végeredmény, amilyennek én szeretném.

Ez mit jelent, körülbelül mennyi idő volt a gondolattól az első óráig?

3 és fél 4 év nagyjából. Mostanra pedig már 5-600 olyan komplett tervem van, ami szinte csavarra össze van rakva. Eleinte azt a gyártástechnológiát kezdtem el használni, ami a kamera stabilizátorokhoz állt a rendelkezésemre, de hamar rá kellett jönnöm, hogy ez nem alkalmas az órakészítéshez, így új technológiákat, gyártókat, beszállítókat kellett találnom.

Magyar beszállítókban gondolkoztál?

Természetesen nagyon sokfelé nézelődtem. Kerestem Kínától kezdve Svájcon át Németországig mindenféle gyártót, aki egyáltalán hajlandó foglalkozni az én problémámmal. Végül pedig Magyarországon, pontosabban Budapesten találtam meg. Majdnem minden gyártó, aki nekem beszállítóm, az Budapesten van. Így az, hogy rá van írva az órákra, hogy Budapest, teljes mértékben fedi a valóságot.

Evolvens Budapest

Az egész projektet te finanszíroztad teljesen – mind energiában, időben és pénzben?

Így van. Pont ezért is ment a legelején lassan minden. Nagyon drágák voltak a kisszériás, néhány darabban legyártott alkatrészek, és mire le tudtam egyeztetni a gyártókkal, hogy egyáltalán foglalkozzanak vele, 2-3 hónapos átfutások voltak. Tehát minden egyes apró lépés komoly hónapokba telt. Adott esetben fél-egy évet is kellett várnom egy-egy komplexebb alkatrészre.

Mostanra kialakult körülötted a végleges beszállítói kör?

Igen. Másfelől viszont fejlesztem is, és ha minden jól megy, saját gyártó kapacitás lesz egyes főalkatrészek gyártására, ami a fejlesztés szempontjából nagyon fontos, hiszen még most is komoly hónapokat vesz igénybe egy-egy alkatrész legyártatása, ezáltal viszont ez hetekre csökkenhet.

Hányfajta órából választhat jelenleg a vásárlód?

Jelenleg kettő fő vonal van, és ezeknek van két-két fajtája. Jelenleg tehát 4-5 verzió van, de persze kombinálni lehet őket, pl. különféle szíjakkal. Az első verziók még svájci szerkezettel készültek és csak lemezfelépítés volt, aztán volt egy olyan folyamat, hogy lemezből és félig CNC forgácsolással vagy kizárólag CNC forgácsolással készült alkatrészekből állt.

Evolvens Budapest

Mit kell tudni a szerkezetről?

Hosszú kísérlet eredménye ez is. Nagyon strapabíró és megbízható. Vannak bizonyos olyan technikai részletei, amelyek a felépítés szempontjából fontosak. Ez egy japán, Citizen/Miyota márkájú, 40 órás járástartalékos, 21.600-as féllengésszámú és huszonegy köves szerkezet. Automata szerkezet, nem kell felhúzni, hanem a kéz mozgása mozgatja a rotort, ezáltal folyamatosan tölti a rugóerőt.

A Citizen mit szólt hozzá, figyelemmel kíséri egyáltalán, hogy mibe került a szerkezete?

Valószínűleg fogalma sincs róla, hogy ez az óra létezik. Ma úgy néz ki a világban az óragyártás, hogy vannak a szerkezetgyártók és vannak az óragyártók. Nagyon ritka az, amikor ez egy fedél alatt történik. Szerkezetgyártókból lényegében három kategória van: Svájc, Kína, Japán. A világon kapható órák nagyrésze valamelyikét használja. Bár Svájci szerkezettel indult a fejlesztés, technikai okokból maradt végül is a japán kaliber.

Mi volt ez a technikai ok?

Az volt a legnagyobb kihívás az egész órában, hogy a mutatókat el kellett készíteni. Rengeteg mutatót vettem a világ minden tájáról, de egyik sem volt megfelelő. Ezért a mutatót, ahogyan a számlapot is, én csinálom, teljesen saját fejlesztés eredménye. A mutatók azért jelentették a legnagyobb kihívást, mert normál esetben sajtolási technikával készítik őket, 5-6 lépésben: egy présszerszám először kialakítja a furatot, aztán ezt a furatot egy apró csövecskévé formálják, majd kialakítják a formát, letöréseket és így tovább. Ez a technológia nagyon drága, hiszen speciális szerszámok kellenek hozzá, tehát pár darabbal egyszerűen nem éri meg foglalkozni. Ezért kezdtem el a fejlesztést. Több mint egy év volt ezt a technológiát kidolgozni, és itt jön a képbe, hogy miért a japán szerkezet mellett döntöttem. Az a technológia, amit használok a mutatóknál, nagyon rugalmas, tehát akár 5-10 db mutatót, nagyon kis szériákat is le tudok gyártani. Ez egy lézervágáson alapuló technológia ötvözve a CNC esztergálással. Sok hely kell neki, és a svájci szerkezetnek a tengelymérete nem volt  elég nagy, a japánnak viszont gyárilag olyan magas, hogy ez kényelmesen elfér. A másik szerkezet modifikációja technikailag megoldható lett volna, de az ehhez szükséges alkatrészek nem voltak stabilan beszerezhetők, ami a sorozatgyártásnál létfontosságú.

Mit tud a tok? Nekem az a benyomásom, hogy egyedi, robosztus, kicsit „technós”…

Ez megosztja az embereket, hiszen az óra átmérője 44,8 mm, több mint 14 mm magas. Két darabból, a hátlapból és a főelemből áll. Ez azért fontos, mert magának az órának a felépítése úgy néz ki, hogy a fülek, amelyek a szíjat tartják teljesen elkülönülnek a toknak a belső részétől, tehát nem egybe van marva a tokkal, hanem külön bele van szerelve. Ettől lesz az a hangulata, hogy ez egy körformájú óra, a fül pedig egy külön megszerkesztett történet, ettől lesz szerintem sajátos az óra kinézete.  A fülek is rozsdamentes acélból vannak. Két fajta tok van: a sima gyöngyszórt rozsdamentes acél, ami egy hőkezelt felület, a másik pedig egy ún. nitridált felület. Utóbbi technológiát egyébként nem nagyon használják karóráknál, nekem egyrészt ezért is volt szimpatikus, másrészt pedig ez egy nagyon kemény, több mint 90 rockwell keménységű anyag, 4-5 mikron mélyen, tehát rendkívül karcálló és korrózióálló. Egyébként fegyverhuzagolásnál használják ezt a technológiát, fegyveracéloknál szokták használni, mert nagyon nagy kopásállósága van és vastagabb a felület, mint a PVD vagy DLC bevonat.

Evolvens Budapest

A látszó csavarok tartják össze a felső és alsó részt, ami a design szempontból meghatározó motívum?

Fontos dolog, hogy az óra felépítése eltér a klasszikus értelemben vett karóra-építéstől, mert egyrészt én Magyarországon nem értem el azt a technológiát, ami például Svájcban egy óragyártónak rendelkezésére áll, ezért a felépítés elég sajátos módon lett megoldva. Amit belül látsz, a sok kis apróság, ezek a trícium csövek: apró üvegcsövek, amikben trícium gáz, az üvegcse belső felületén pedig foszforréteg van, amit gerjeszt a trícium, bétasugárzás formájában, és ezáltal világít. Ezek a külön kis inzertek benne kimondottan a világítás miatt vannak. Ill. van egy gyűrű is benne, amiben apró süllyesztések vannak, amik kis prizmaként, fényszóróként szolgálnak, ami este megnöveli ennek a világító testnek a méretét. Nappal is folyamatosan világít, de csak este válik láthatóvá. A foszforeszkáló felületekkel ellentétben, ez szürkületkor már észrevehető, és folyamatos stabil fényt ad. Körülbelül 20 évig világít.

Evolvens Budapest
Evolvens Budapest

A piaci jelenléttel kapcsolatban milyen terveid vannak?

Ezek az órák százas sorozatban készülnek. Tehát a rozsdamentes és a fekete is 100-100 darabban. Sorszámozott órákról van szó. Mivel ezer és egy ötletem van, az az elképzelésem, hogy valószínűleg maradok ezeknél a rövid sorozatoknál, és a mostaninál kicsit exkluzívabb lesz az óra, így nekem is lehetőségem van nem megunni egy modellt, hanem újat generálni. Ha kifut a jelenlegi százas sorozat, akkor módosítom majd a designt a számlapban, mutatókban stb., hogy megőrizze a termék az egyediségét.

A fejlesztés során az a legizgalmasabb feladat a számomra, hogy egy karórának milyen üzenethordozó felülete van, még ha az ember nem direktben is gondolja el, tehát nem arról van szó mondjuk, hogy ráírok valamit, hanem hogy az óra mint műtárgy mennyi mindent tud hordozni…

Dolgozok egy olyan órán, amely a Szabadsághíd designjára épül, de nem direkt, hanem indirekt módon. Nekem ez a kedvenc hidam, nagyon tetszik a sok apró szegecs, furat, részlet, és azzal kísérletezek, hogy mindezeket át lehet-e menteni az óra designjába. Ezt is magamnak csinálom, nem megrendelésre, és szeretnék ebből is egy kisebb szériát majd legyártani.

Igazából az a nagyon izgalmas, hogy hogyan lehet különböző üzeneteket, hangulatokat átmenteni egy karórába indirekt módon. Vannak-e pl. a Szabadsághídnak olyan stílusjegyei, amik átmenthetőek az óra designjába, vagy pl. van egy olyan verzió, ami egy nyomásmérő műszer hangulatát idézi. Ezzel a platformmal nagyon sok mindent lehet csinálni: bárki bedob egy témát, arra lehet karórát csinálni, hiszen mindennek a hangulata a világon megfogható és átmenthető. Ilyenkor nem egy „szuvenírre” gondolok, nem a Szabadsághidat ábrázolja, csak a hangulata tükröződik vissza rajta…

Az értékesítés hogy zajlik, te magad adod el vagy vannak partnereid?

Egyelőre az a helyzet, hogy az órának olyan magas most még az előállítási költsége, hogy egyelőre csak direkt értékesítés van a weboldalon, illetve a Facebookon. Ez egyrészt jó a support szempontjából, mert azonnal tudok reagálni, ha az ügyfélnek speciális kérdése, kérdése van. De tervezem természetesen, hogy olyan árrést tudjak generálni, nyilván ez a fejlesztés során a gyártási költségek redukálásával lehetséges, hogy akár egy boltba is kikerülhessen és azt a margint, ami egy viszonteladónak szükséges, elbírja termék.

Ki a tipikus vevőd egyébként, magyarok vagy külföldiek?

Mostanában leginkább magyarok. Az első vásárlóm egyébként Amerikából jött, ami egy történelmi pillanat volt számomra, itt derült ki, hogy az óra értékesíthető, ami egy nagyon fontos lépés volt ennyi fejlesztés után. Tavaly szeptemberben kezdtem el ezekkel a modellekkel nyitni, kommunikálni kifelé. Azért is nem tudok egy nagyobb viszonteladót most még bevonni, mert egyszerűen nem is tudom azt a mennyiséget, darabszámot produkálni, ami egy ilyennek kell.

Evolvens Budapest

Tehát a tipikus vevőm elsősorban magyar és a negyven körüli korosztályról gondolom, hogy nagyon nyitott erre a műfajra. És nem a kifejezett órafanatikusokhoz jut el, hanem inkább design kedvelőihez. A karóra azért egy nagyon jó piac, mert ez egy olyan termék, amit az ember önmagáért vesz meg: tehát nem egy munkaeszközt vesz meg, hanem a saját lelkének az ápolására, tehát örömmel veszi meg. Ez egy ilyen „szerelem első látásra” dolog, azt gondolom, hogy minden karóránál így van, másképp nem is lehetne. Az ember azért képes akár komolyabb összegeket is kiadni érte, mert ez valamit mond őróla, ez egy olyan ablak kifelé, amiről azt gondolom, hogy minden férfinak, ha nem is presztízs, de információ mindenképp. Tehát ha valaki egyedi órát akar, és vesz egy ilyen karórát, akkor ez egy olyan kuriózum lehet, amire bárki aki órakedvelő, fölkapja a fejét.

Ha egy több, mint 20 ezer dolláros óráról hallunk, általában arra gondolunk, hogy rengeteg számlapot, mutatót és kereket látunk majd. A Ressence órájánál erről szó sincs.

Az okostelefonos alkalmazással összehangolt Max Motor Dreams nevű kiságy utánozza az autó ringását, hogy a babák otthon is könnyen elaludjanak.

Egészen elképesztő, hogy mire képes egy több száz éves svájci óramanufaktúra, amikor elhatározza, hogy megalkotja a világ legösszetettebb mechanikus óráját. Az eredmény kívülről is csodás, de a szerkezet belseje az igazán lélegzetelállító.

Becsei Áron PRIMUS órája az első magyar karóra, és ő pedig a Független Órakészítők Svájci Akadémiájának első magyar, és egyben legfiatalabb tagja.

Képes adatbázis ajánló

Joaillerie karóra

Joaillerie karóra

Forrás: 
Jaeger-LeCoultre