Bionic design – állati ötletek a természetből

Forrás: 
Buzasi Szilveszter
2014.11.26.
Ion bionikus koncepcióautó - Fotó: Buzasi Szilveszter

Vitorlás hajó, amely úgy nyitogatja a szárnyát akár a madár? Autó, amely a sebesség függvényében egyre laposabb formát ölt? Buzási Szilveszter designer a bionikát alkalmazza tárgyainak tervezése során.

Honnan jött az ötlet, hogy az állatok viselkedését összekapcsolja az ipari formatervezéssel?

A Bécsi Iparművészeti Egyetemen találkoztam először a bionikával, amely a természetben megvalósuló folyamatok, jelenségek műszaki alkalmazását jelenti. A formatervezők különböző módon oldják meg a felmerülő feladatokat, ezek egyike a biomechanikus megoldások alkalmazása. Jó példa ezekre a tépőzár vagy a teflon.

Milyen előnyei vannak a bionikának a technikai kutatásokkal szemben?

A bionika azokat a módszereket figyeli és alkalmazza, amelyek már évmilliók óta jól működnek és jó megoldásokat kínálnak egy jelenkori problémára, míg a műszaki megközelítések elsősorban kimutatható, ellenőrizhető eredményeket hoznak felszínre.

Ion bionikus koncepcióautó - Fotó: Buzasi Szilveszter

Melyik ipari formatervénél használta a bionikus megoldást?

Egy egyetemi projektben, egy Ion nevű járműnél alkalmaztam a mozdulatot, pontosabban az állatok mozgásánál a különböző sebességekhez tartozó testtartásokat. Jelenleg az autók formája ugyanúgy néz ki álló helyzetben, mint akár óránkénti 400 kilométeres sebességnél. Míg ha egy gepárd testére gondolunk, akkor ahogy gyorsul a mozgása, úgy kerül egyre közelebb a földhöz futás közben. Az Ion koncepcióautó álló helyzetben felnyílik, ami helyet is spórol a parkolásnál, majd a gyorsulással egyenes arányban egyre laposabb lesz. Ezáltal a városi közlekedésben egy közeledő autó sebességét már messziről meg lehet becsülni, elég ránéznünk az alakjára.

Bionikus vitorlás - Fotó: Buzasi Szilveszter

A vitorlás árbóc pedig úgy repül akár a madár szárnya…

Igen, a hajó mutatja, hogy mi történik vele. A madárhoz hasonlóan összecsukja a szárnyát, azaz az árbócát, amikor nincs mozgásban. A bionika adott lehetőséget arra, hogy a Forma 1-es versenyzésben alkalmazott merev szárnyú vitorlázatot át lehessen ültetni a hétköznapi, kedvtelési vitorlázásba. Megkerestem a vitorlás szárnyának csuklópontját, amit összekötöttem a killel is, így megállásnál a szárny összecsukódásával együtt a kill is kiemelkedik a vízből. A bionikus vitorlás terve a diplomamunkám részeként készült el, de azóta továbbfejlesztettem és szeretnék egy középkategóriás hétvégi hajót építeni belőle.

Jelenleg Bécsben saját stúdiójában dolgozik ipari formatervezőként. Hogyan került az osztrák fővárosba?

Budapesten dolgoztam,mint fotós, és szerettem volna megtanulni a fotózást profi szinten. Ezért felvételiztem Budapesten a MOME-ra, illetve Bécsbe is beadtam a jelentkezésem az Iparművészeti Egyetemre, ahol szeptemberben volt a felvételi. Végül második próbálkozásra Bécsbe vettek fel.

Hogyan lett fotósból ipari formatervező?

Eredetileg alkalmazott fotográfiát szerettem volna tanulni, de közben nagyon megtetszett, amit az egyik ipari formatervezés szakra járó barátom tanult, így felvételiztem a design szakra, ahová elsőre fel is vettek. Ez nagyon izgalmas volthiszen középiskolában építőgépekkel foglalkoztam, ami erősen műszaki beállítottságot kívánt, amihez később hozzáadódott a fotózás, így a technikai és művészi oldal végül az ipari formatervezésben egyesült.

Milyen projekteken dolgozik a bionikus megközelítés mellett?

Egyik kollégámmal együtt készítjük egy zöld, egyszemélyes városi közlekedési jármű terveit. Minden munkámra jellemző a természet közeli, környezetbarát gondolkodás. Az egyetemen tanultak, az ottani multikulturális légkör számomra óriási szemléletváltást jelentett. Az osztályunk professzora az első Apple számítógépeket is tervező Hartmud Eisslinger volt, a Frog Design alapítója. Jelenleg személyes szervert (Freedom box DANUBE edition) tervezek egy fiatal informatikus ügyfelem számára.  Ez egy tipikus start-up projekt, most fog elkészülni a szerver prototípusa. Mivel főleg otthoni felhasználásra készül, azoknak szól, akik nem szeretnék, hogy mindenki hozzáférjen adataikhoz az interneten, inkább ők maguk szeretnék szabályozni, hogy milyen információkat osztanak meg a nagyvilággal. Ennek megfelelően a szerver mérete kicsi, egy modemhez hasonlít, letisztult formatervet kapott. Ez egy nagyon izgalmas projekt, amelynek célja, hogy tudatosabbá tegye az embereket az információik tárolásával és elérhetőségével kapcsolatban.

A prototípus kivitelezését Magyarországon végzik. Gyakran dolgozik együtt magyar cégekkel?

„Think global, act local!”, azaz Gondolkozz globálisan, de cselekedj lokálisan! Hosszú távú terveim között szerepel, egy „design híd” építése Bécs és Budapest között. Magyarországon nagyon jó tervezők és nagyon jó gyártó cégek vannak, amelyek kiváló minőségben tudnak előállítani termékeket. A jövőben szeretnék együttműködni magyar vállalkozásokkal, és hozzájárulni ahhoz, hogy sikeresen tudjanak szerepelni az európai piacon.

Milyen területen tudja egy magyar gyártó felvenni a versenyt a külföldi, például kínai tömegterméket előállító cégekkel?

A magyar üzemek akkor tudnak versenyképesek lenni, ha a termék értéke magas, közép vagy prémiumkategóriás és kis szériában szeretnék előállítani. A személyes szervert (Freedom box DANUBE edition)  is úgy terveztem, hogy le lehessen gyártani egy kis üzemben is. A motoros illetve vitorlás hajó hajó is jó példa erre.

Ipari formatervezőként milyen szektorokban szeretne dolgozni?

Érdemes területet választani, én elsősorban a hajótervezésre szeretnék szakosodni. Egy befektető már megkeresett Skandináviából a bionikus vitorlás miatt.

Mennyire ismerik el a cégek a design jelentőségét az üzleti sikerek elérésében?

A design innováció, aminek fontosságáról sokszor nehéz meggyőzni az ügyfeleket, hogy megfelelő összegeket fordítsanak a tervezésre. Én kisebb cégekkel szeretnék dolgozni, fejleszteni a termékeiket, hogy jobbak legyenek a versenytársaiknál, és segíteni őket kijutni a nyugati piacra. Ennél a nagyságrendnél nagyobb befolyásom lehet a termékfejlesztési folyamat egészére.

Miért lenne fontos az üzletembereknek a design? 

A tudatos design alkalmazása biztos piaci előnyt jelent egy cégnek a konkurenciával szemben. Egy vállalkozás életében eljön az a pont a növekedésben, amikor már nem elég csak az addig jól bevált megérzésekre hagyatkozni, hanem a cégnek struktúrájában és gondolkodásában is át kell alakulnia. A jó design stratégiai jelentőségű. ​ Több magyar céggel dolgoztam együtt, amelyek megtorpantak a nyugat európai terjeszkedés előtt, mert nem akartak innovatív megoldásokat alkalmazni és kizárólag a gazdasági szempontokat vették figyelembe. Van egy-két innovatív cég, mint az Apple, amelyek be tudják bizonyítani  az egyszerű megoldások nagyszerűségét, a design üzleti eredményességét.  Ezeket már a nagyközönség is ismeriés elismeri. Ma még sokszor rosszul értik és használják a design jelentését. A styling szó néha elégséges volna.

Hogyan fogalmazná meg a különbséget a design és a styling között?

Az Apple példájánál maradva nem attól lesz valami design, hogy túldíszítem, hanem a működéstől, a tökéletes ergonómiától, a funkciótól, a mérettől. A szép letisztult formák egy tudatos, stratégiai szemléletmód eredményeként születnek, ahol a-tól z-ig át van gondolva a termék. A designnak globális értéket kell képviselnie. A styling a design utolsó fázisában lép színre, tehát minden egyes addig felépített design- és marketingstratégiát megerősítő külsőt jelent, ami a kívánt érzést, hangulatot közvetíti a használóknak.Fontos a szerepe, de önmagában nem a designt jelenti. A design tervezést, a styling díszítést jelent az én olvasatomban. Ha van egy jól megalkotott tárgyunk, és egy ugyanolyan funkcióval ellátott új tárgyat készítünk, amihez nem teszünk hozzá új tervezési irányt, pl: upcycling, recycling, green, ready made stb. akkor beszélhetünk stylingról. 

 

 

 

 

 

 

Miért pont Valkyrie Rune lett a neve, nem tudni. Mindenestre remekmű, műalkotás. Sikerült a Honda mérnökeinek időtállót alkotniuk.

Augusztus 23-án bemutatták a VW T-Roc-ot. A Golf népszerűségét meglovagolva új változatot dolgoztak ki a konstruktőrök. A szabadidő-autónak, vagy crossovernek nevezett jármű valószínűleg sikeres lesz a márka kedvelői között.

 

Stílusos, eredeti szépség, mely mentes mindennemű stilisztikai modorosságtól – tisztán és lenyűgözően fejezi ki az eleganciát, miközben innovációját tekintve is lenyűgöző!

Egyre több gyártó jelenik meg az okostelefonok mellett okosórákkal is, ám a konzervatív ízlésű óraszeretőket nem sikerül elcsábítaniuk. Egy magyar tervező, Balogh Gábor egy merőben új koncepciót tett le az asztalra, amelyet a nemzetközi sajtó azonnal felkapott, bízunk benne, hogy valamelyik gyártó meg is valósítja. 

Képes adatbázis ajánló

Portuguese Tourbillon Hand Wound IW546302

Portuguese Tourbillon Hand Wound IW546302

Forrás: 
IWC Schaffhausen